قابل توجه همه کافی شاپ داران! آیا به دنبال راههای نوآورانه برای رشد کسبوکار و انقلابی در بهبود تجربه مشتریان خود هستید؟ اگر اینطور است، پس به یک باشگاه مشتریان نیاز دارید! اگر دقیقا نمیدانید باشگاه مشتریان چیست نگران نباشید؛ زیرا امروز ما قصد داریم به راه اندازی باشگاه مشتریان کافی شاپ بپردازیم و با بررسی کاربرد باشگاه مشتریان در کافه ببینیم که آنها چگونه میتوانند کافی شاپ شما را به مرکزی پررونق برای مشتریانی وفادار تبدیل کنند. دیگر فقط طعم و کیفیت سفارشها نیست که مردم را به سوی یک کافیشاپ میکشاند. افراد به دنبال محلی هستند که آن به احساس تعلق خاطر داشته باشند. این یک فرصت طلایی برای شما است تا با طرح ریزی یک باشگاه مشتریان کافی شاپ سرنوشت کسبوکار خود را عوض کنید. بنابراین، یک فنجان قهوه بردارید و بیایید سری به دنیای هیجانانگیز Customer Club ها برای کافیشاپ بزنیم.
راهنمای قدم به قدم راه اندازی باشگاه مشتریان کافی شاپ
راه اندازی باشگاه مشتریان کافی شاپ میتواند کاری سخت به نظر برسد، اما با یک برنامه سنجیده و حساب شده، میتوان به راحتی از پس آن برآمد. مراحل زیر را قدم به قدم طی کنید تا بدون هیچ دردسری به هدف خود برسید.
۱- یک مدل کلاب انتخاب کنید: اولین قدم این است که در میان انواع باشگاه مشتریان مدل دلخواه خود را تعیین کنید. مدلی که از آن استفاده میکنید باید بیشترین تطبیق را با پتانسیل شما داشته باشد. برای مثال میتوانید از مدل مبتنی بر امتیاز استفاده کنید که افراد با هر بار خرید امتیازاتی را جمع میکنند. وقتی این امتیازات به میزان خاصی رسید میتوانند از آنها برای انجام کارهای مختلفی استفاده کنند؛ و یا میتوانید از مدل مبتنی بر عضویت بهره گیرید که در آن مشتریان کارت عضویت ویژه دریافت میکنند و با این کارت به امتیازات خاصی دسترسی پیدا خواهد کرد.
۲- جوایزی که میخواهید به اعضاء باشگاه مشتریان کافی شاپ خود بدهید را انتخاب کنید.
۳- از یک دستگاه ذخیره شماره موبایل برای گردآوری اطلاعات تماس مشتریان استفاده کنید. این دستگاه را در پیشخوان خود بگذارید و با یک هدیه کوچک از آنها بخواهید در صورت تمایل شماره خود را وارد کنند.
۴- از طریق رسانههای اجتماعی و دعوت کلامی برای جلب توجه افراد به عضویت و ثبت شماره در باشگاه دعوت کنید.
۵- باشگاه خود را به صورت رسمی راهاندازی کنید و با ارسال اولین پیامک، یک کد تخفیف یا جایزه خوب را به مشتریان خود پیشنهاد دهید. کاربرد باشگاه مشتریان در کافه فقط محدود به اعطای جوایز و تخفیف نیست؛ حتی میتوانید آنها را به یک دورهمی در کافی شاپ خود نیز دعوت کنید.
مزایای افتتاح باشگاه مشتریان کافی شاپ
راه اندازی باشگاه مشتریان کافی شاپ در یک کلام میتواند باعث افزایش چشمگیر سطح فروش شما شود؛ همچنین میتواند مزایای فراوانی را به دنبال داشته باشد که فراتر از حد انتظار شما است. کلاب مشتری پتانسیل این را دارد که به ابزاری قدرتمند برای تقویت وفاداری مشتری، افزایش تعامل و افزایش سود کافیشاپها منجر شود. برای اینکه با تمام مزایای افتتاح چنین باشگاهی در کافی شاپ خود آشنا شوید، به موارد زیر توجه کنید.
1. بالا رفتن نرخ حفظ مشتری
با ارائه مزایا و مشوقهای انحصاری به اعضای باشگاه مشتریان مانند تخفیفهای ویژه و یا امتیازات منحصربهفرد، میتوانید حس وفاداری را در بین مشتریان تقویت کنید و آنها را به رفتوآمد بیشتر به کافی شاپ خود تشویق کنید.
2. بهبود تجربه حضور افراد در کافی شاپ
راه اندازی باشگاه مشتریان میتواند با مزایای ویژهای که در اختیار افراد میگذارد، باعث افزایش حس ارزشمند بودن آنها شود و این کار تجربه آنها را از تعامل با شما بسیار بهبود میبخشد.
3. افزایش چشمگیر سطح درآمد
یک باشگاه مشتریان حرفه ای میتواند جریان درآمدی کافیشاپ شما را افزایش دهد. به طور مثال میتوانید با ارائه عضویتهای ممتاز به افراد، که با آن میتوانند از مزایای VIP برخوردار شوند، حاشیه سود خود را افزایش دهید.
4. تبلیغات دهان به دهان
یک باشگاه مشتریان که سطح تجربه افراد را بهبود ببخشد باعث شدت گرفتن تبلیغات مثبت دهان به دهان میشود و رشد شما را با شتابی تصاعدی تضمین میکند. این مورد یکی از بزرگترین اهداف باشگاه مشتریان در کافه است.
5. کاهش هزینه های بازاریابی و تبلیغات
همانطور که میدانید بازاریابی و تبلیغات برای هر کافی شاپ از اهمیت ویژهای برخوردار است؛ اما راه اندازی باشگاه مشتریان به عنوان یک راهکار هوشمندانه، قادر است هزینههای این بخش را به شکل قابل توجهی کاهش دهد. برخلاف روشهای سنتی بازاریابی که عموماً هزینههای گزافی را به همراه دارند و نتایج فوری و اثربخشی را نمیتوانند تضمین کنند، باشگاه مشتریان تمامی دادههای مربوط به مشتریان را جمعآوری کرده و به شما این امکان را میدهد که بر اساس آنها استراتژیهای هوشمندانهای طراحی کرد. برای مثال امکان ارسال تخفیفها و پیشنهادات ویژه برای مشتریان وفادار به صورت شخصیسازی شده وجود دارد، که این عمل به طور مستقیم تاثیر مثبتی بر افزایش فروش و کسب و کار کافیشاپ دارد.
علاوه بر این، راه اندازی باشگاه مشتریان به افراد احساس ارتباط نزدیکتر با برند را القا میکند و امکان ایجاد یک جامعه از مشتریان وفادار با ارزش بالا را فراهم میکند. لازم به ذکر است، کاهش هزینه های تبلیغات و بازاریابی توسط باشگاه مشتریان، برای کافی شاپ فرصتی مناسب برای سرمایهگذاری در جوانب دیگر کسبوکار را فراهم میکند و این امر بهبود کیفیت محصولات و خدمات، استفاده از تجهیزات بهروز و بهبود تجربه کلی مشتریان را ممکن میسازد. به این ترتیب، با ایجاد باشگاه مشتریان کافیشاپ بهطور همزمان به دو هدف اصلی، یعنی کاهش هزینهها و بهبود تجربه مشتریان، خواهید رسید.
بهترین ایده ها برای جوایز باشگاه مشتریان کافی شاپ
یک کافی شاپ با خلاقیت خود میتواند باشگاهی طراحی کند که حسی منحصربهفرد و به یاد ماندنی را به افراد منتقل کند. این به جرأت اصلیترین کاربرد راه اندازی باشگاه مشتریان در کافه است؛ یعنی همان چیزی که باعث میشود مشتریان همیشه از شما حس خوب بگیرند و در کافه شما رفتوآمد پرشوری داشته باشند؛ بنابراین به ایدههای خلاقانهای که در ادامه معرفی کردهایم برای جوایز فکر کنید و بر اساس پتانسیل خود یک یا چند مورد از آنها را در باشگاه خود استفاده نمایید.
منو سفارشی
تعدادی سفارش ویژه را در یک منوی VIP قرار دهید که فقط برای افراد عضو در باشگاه مشتریان کافی شاپ قابل دسترسی است. این کار به شکل عجیبی حس منحصربهفرد بودن را در مشتریان شما تقویت میکند.
سورپرایز تولد
اعضای باشگاه را با یک خوراکی مخصوص در روز تولدشان غافلگیر کنید. این خوراکی میتواند سفارش همیشگی و مورد علاقه آنها باشد و یا یک کاپ کیک مخصوص و مواردی از این دست باشد. طراحی باشگاه مشتریان برای کافی شاپ اصلا سخت نیست؛ چون بسیاری ایده خلاقانه برای آن وجود دارد. به طور مثال در مورد همین تولد، میتوانید پا را از خوراکی فراتر بگذارید و یک هدیه کوچک و خاطرهانگیز به آنها بدهید.
عدم نیاز به رزرو
این میتواند یک امتیاز ویژه و حتی ضروری برای اعضاء باشگاه مشتریان کافی شاپ شما باشد.
تخفیف های دورهای
میتوانید باشگاه خود را به گونهای طراحی کنید که به تخفیفهای ویژهاش معروف شود. تخفیفهای خوب و ارزشمندی که به صورت دورهای برای افراد ارسال میشوند.
استفاده از ظروف ویژه
برای اعضای باشگاه خود از ظروف اختصاصی استفاده کنید. حتی میتوانید برای اعضای VIP خود، ظروف شخصی داشته باشید که فقط متعلق به خود آنها باشد. این کار میتواند به یک معجزه در رشد کسبوکار شما تبدیل شود؛ چراکه تجربه مشتری را دگرگون میکند.
هدیه های کوچک و بدون هزینه اما غافلگیرانه
این هدایا میتواند یک نوشته انگیزهبخش باشد که در کنار سفارش آنها قرار داده شده و باعث ایجاد حس خوب در آنها میشود. حتی میتواند یک شیرینی خوشمزه باشد که در سفارش آنها وجود ندارد اما چشیدن طعم آن در کنار چیزی که سفارش دادهاند لذتبخش باشد.
مفیدترین ابزارها برای سامانه باشگاه مشتریان ویژه کافی شاپ ها
هنگامی که صحبت از راه اندازی باشگاه مشتریان کافی شاپ میشود، انواع مختلفی از ابزارها و فناوریها وجود دارد که میتوان از آنها برای ساده کردن فرآیند و افزایش تعامل مشتری استفاده کرد. یکی از این ابزارها نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) است که میتواند نحوه تعامل کافی شاپها با مشتریان خود را متحول کند. نرم افزار CRM یک سیستم متمرکز برای مدیریت دادههای مشتری، مانند اطلاعات تماس، تاریخچه خرید، اولویتها است. به طور کلی نرم افزار CRM برای کافی شاپ به شما اجازه میدهد تا دادههای مشتری را به شیوهای کارآمدتر و معنادارتر ذخیره، سازماندهی و تجزیه و تحلیل کنید.
یکی دیگر از ابزارهای مفید در سیستم های باشگاه مشتریان کافی شاپ دستگاه ذخیره شماره موبایل است. به کمک این دستگاه میتوانید شماره تماس مشتریان خود را در هر سیستمی که از آن استفاده میکنید، ذخیره کنید. بهاینترتیب شما قادرید یک پل ارتباطی قوی با آنها بسازید و در مواقع نیاز (مانند ارسال پیامک تخفیف یا اطلاعرسانی های مختلف) از آن استفاده کنید.
هزینه راه اندازی باشگاه مشتریان کافی شاپ
برخلاف تصور اکثر افراد راه اندازی باشگاه مشتریان کافی شاپ هزینه زیادی ندارد؛ با این حال نمیتوان برای آن مبلغ مشخصی را تعیین کرد؛ چراکه برخی از افراد ممکن است تمایل داشته باشند امکانات بیشتری برای باشگاه در نظر بگیرند و برنامه های وفادارسازی متنوعی را پیادهسازی کنند. به طور کلی هزینه راه اندازی باشگاه مشتریان برای کافی شاپ بسته به عوامل مختلفی ازجمله اندازه کافی شاپ، امکانات و عملکرد مورد نظر باشگاه مشتریان و موقعیت مکانی کافیشاپ می تواند متفاوت باشد؛ در ادامه با هزینه های برنامه وفادارسازی کافی شاپ بیشتر آشنا خواهیم شد.
هزینه سیستم و تجهیزات فنی
به منظور ایجاد و مدیریت باشگاه مشتریان نیاز به سرمایه گذاری بر روی یک نرم افزار یا پنل مدیریت ارتباط با مشتری است؛ این هزینه میتواند بر اساس نرم افزار انتخابی و الزامات سفارشی سازی متفاوت باشد. لازم به ذکر است همراه با خرید دستگاه باشگاه مشتریان دایرکت با کمترین قیمت، یک پنل مدیریت ارتباط با مشتری با 21 امکان کاربردی در اختیارتان قرار خواهد گرفت.
بازاریابی و تبلیغات
برای جذب مشتریان جدید و ایجاد آگاهی درباره باشگاه مشتریان، نیاز به بودجه تبلیغاتی مناسب و استراتژیهای بازاریابی جذاب و خلاقانه دارید؛ ازجمله هزینههای این بخش میتوان به طراحی کارتهای وفاداری، تبلیغات تلویزیونی یا رادیویی، تبلیغات آنلاین و همچنین تولید محتوا اشاره کرد. توجه داشته باشید این دسته از هزینهها اختیاری بوده و الزامی برای اجرای آن وجود ندارد.
پاداشها و مشوقها
برای تشویق مشتری برای مشارکت در Customer Club، ممکن است لازم باشد بودجهای برای ارائه پاداشها، تخفیفات و یا پیشنهادات انحصاری اختصاص دهید. میزان بودجهای که برای پاداش و مشوقهای باشگاه مشتریانتان در نظر میگیرید کاملا بستگی به اندازه کسبوکار و سلیقه شخصیتان دارد.
آموزش کارکنان
اگر کافی شاپ شما به فردی نیاز دارد تا باشگاه مشتریان را مدیریت و اداره کند، ممکن است لازم باشد در برنامههای آموزشی سرمایه گذاری کنید، تا مطمئن شوید که آنها نحوه تعامل موثر با اعضای باشگاه و استفاده از ویژگیهای باشگاه را درک میکنند. هزینه حقوق و مزایا، آموزش و توسعه کارکنان، بیمه و مزایای اجتماعی ازجمله هزینههای مرتبط با آموزش کارکنان است.
آنچه باهم بررسی کردیم
عملکرد باشگاه مشتریان در کافه به عنوان یک برنامه وفادارسازی که مزایا، مشوقها و پاداشهای انحصاری را به اعضای خود ارائه میدهد، باعث افزایش تعامل موثر با مشتریان میشود. در واقع در این مطلب دیدیم که کاربرد اصلی راه اندازی باشگاه مشتریان کافی شاپ، تقویت وفاداری و مشارکت مشتری است که در نهایت منجر به افزایش حفظ مشتری و تکرار حضور و خرید او میشود.
برای رسیدن به چنین هدفی باید تمام خلاقیت خود را بهکار بگیرید و جوایز و امتیازات منحصربهفردی را در برنامههای باشگاه خود بگنجانید؛ سپس با راه اندازی یک سیستم خوب، آن را اجرایی کنید. هیچوقت فراموش نکنید که مردم امروزه به دنبال جایی نیستند که فقط سفارشهایش کیفیت بالایی داشته باشند؛ بلکه به دنبال کافی شاپی هستند که آنها را مانند جامعهای ببیند که در آن ارزشمند هستند و به آن تعلق دارند.
۱ دیدگاه
یوسف زاده
سلام
درباره منوی سفارشی که داخل متن راجبش صحبت کردین میشه بیشتر توضیح بدین؟ یعنی بهتره کلا دو منوی VIP و منوی معمولی به صورت جداگانه داشته باشیم؟
نسترن موسوی
سلام دوست عزیز
دستور العمل خاصی در اینباره وجود نداره و کاملا بستگی به استراتژی شما داره؛ شما هم میتونین یک منوی VIP جداگانه برای اعضای باشگاه مشتریان طراحی کنین (انجام این کار باعث میشه اعضای باشگاه مشتریانتون بیشتر احساس خاص بودن کنن) و هم میتونین در منوی اصلی کافی شاپ، بخشی رو به آیتم های مخصوص اعضای باشگاه مشتریان اختصاص بدین.