در رقابت سنگین میان کسبوکارها، برندی موفق است که بتواند تعامل موثر با مشتریان داشته باشد؛ بهخصوص با مشتریان قدیمی. چرا که هزینهی فروش محصولات و خدمات به مشتریان فعلی، تا ۵ برابر کمتر از هزینهی جذب مشتریان جدید است. مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) و باشگاه مشتریان دو مفهوم بسیار مهم هستند که کمک زیادی به ارتباط موثر و فروش بیشتر کسبوکارها میکند
اما تفاوت باشگاه مشتریان و crm چیست؟ در این مقاله میخواهیم ببینیم که CRM و باشگاه مشتریان چیست و چطور به رشد کسبوکارها کمک میکند. سپس به بررسی مهمترین تفاوتهای crm و باشگاه مشتریان بپردازیم تا بتوانید از آن در کسبوکارتان استفاده کنید.
باشگاه مشتریان چیست و چه کاربردی دارد؟
باشگاه مشتریان برنامهای برای افزایش وفاداری مشتریان است که در آن مشتریان بر اساس کارهایی که انجام میدهند، پاداشی دریافت میکنند. اغلب کاربران از برنامه باشگاه مشتریان کسبوکارها برای دریافت اعتبار، کد تخفیف و… استفاده میکنند. اهداف باشگاه مشتریان در هر کسبوکاری متفاوت است اما افزایش وفاداری و حفظ مشتریان، مهمترین هدفی است که همه آنها دنبال میکنند.

مهمترین کاربردهای باشگاه مشتریان
باشگاه مشتریان کاربردهای مختلفی دارد و تنها کاربرد آن، وفادارسازی مشتریان نیست. در این بخش 3 مورد از مهمترین کاربردهای باشگاه مشتریان را بررسی میکنیم.
وفادارسازی مشتریان
کسبوکارها با کمک باشگاه مشتریان امتیاز، پاداش، تخفیف و مزایای ویژه برای کاربران درنظر میگیرند. مشتریان هم برای استفاده از این پاداشها، دوباره به آن کسبوکار بازگشته و خریدهای بیشتری انجام میدهند. این فرآیند به کسبوکارتان کمک میکند تا مشتریان وفادارتری داشته و شاهد بازگشت دوباره آنها برای خرید محصول یا خدمات باشید.
تقویت ارتباط موثر با مشتریان
کسبوکارها با استفاده از باشگاه مشتریان به دنبال جمعآوری دادههای مربوط به کاربران هستند. چرا که با استفاده از این دادهها میتوانید ارتباطی موثری از طریق پیامک، ایمیل، پوشنوتیفیکیشن با مشتریان برقرار کنید.
همچنین پیامهای ارسالی شما بر اساس ویژگیهای مخاطب است؛ یعنی هر مشتری پیام اختصاصی بر اساس ویژگیها و مشخصات خود دریافت میکند که نقش مهمی در فروش و ترغیب مشتریان برای بازگشت به کسبوکارتان دارد.
برندسازی و افزایش فروش کسبوکار
با کمک باشگاه مشتریان میتوانید ویژگیهای هر کاربر را ذخیره و هنگام بازاریابی، از آن استفاده کنید. برای مثال میتوانید اطلاعاتی در مورد نیاز و علاقه کاربر در اختیار داشته باشید و تعاملات خود را بر اساس این اطلاعات انجام دهید تا مشتری احساس ارزشمند بودن کند. همچنین تعامل سازنده و موثرتر باعث اعتمادسازی شده و کمک زیادی به برندسازی وا فزایش فروش میکند.
باتوجهبه کاربردهای بالا، راهاندازی باشگاه مشتریان برای هر کسبوکاری ضروری است. البته قبل از راهاندازی آن، باید تفاوت باشگاه مشتریان و crm را به همراه کاربرد هر یک در کسبوکارتان بدانید.
CRM چیست و چه کاربردی دارد؟
مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) در واقع یک نرمافزار جامع و پلتفرمی کاربردی است که نقش مهمی در تعامل با مشتریان، سازماندهی، تحلیل و تقویت ارتباط دارد.با کمک این نرمافزار میتوانید اطلاعات مشتریان خود را جمعآوری و تحلیل کنید. سپس در فرآیند بازاریابی، بر اساس نیاز و علایق هر مشتری پیشنهادهای شخصیسازیشده برایشان ارسال کنید و شاهد افزایش نرخ فروش کسبوکارتان باشید.
اگر کسبوکاری با تعداد زیادی مشتری دارید، CRM کمک زیادی به پیگیری فروش میکند؛ چرا که اطلاعات مشتریان شما در یک سیستم یکپارچه جمعآوری شده و در هر لحظه میتوانید به آن دسترسی داشته باشید.

مهمترین کاربردهای CRM برای کسبوکارها
CRM کاربردهای مختلفی برای کسبوکارها دارد که با دانستن آنها میتوانید راحتتر در مورد استفاده از آن تصمیم بگیرید. در این بخش، 7 مورد از مهمترین کاربردهای CRM را بررسی میکنیم.
بهبود فرآیند فروش
ابزار CRM در زمینه پیگیری لیدها و فرصتهای فروش به شما کمک میکند؛ چرا که امکان ثبت خودکار لیدهای بهدست آمده از سایت، شبکههای اجتماعی، تماسها و… را دارد. همچنین با اولویتبندی لیدها بر اساس احتمال فروش و تبدیل، فرصتهای فروش را در اختیار تیم بازاریابی و فروش قرار میدهد که منجر به بهبود فرآیند سفارش و افزایش فروش میشود.
بهبود خدمات مشتریان
ابزار CRM اطلاعات مشتریان شما، تاریخچه تعامل با کسبوکار، خرید محصولات و… را ذخیره میکند و اطلاعات کاملی از رفتار مشتریان و نیاز آنها را در اختیارتان قرار میدهد. با کمک این دادهها میتوانید پیشنهادات شخصیسازیشده ارائه کرده، اعتماد مشتریان را بهبود بخشیده، بازاریابی بهتری داشته و نرخ بازگشت را افزایش دهید.
افزایش رضایت مشتریان
ابزار CRM تعامل مشتریان را ثبت میکند و شما به دادههای آن دسترسی دارید؛ مثلاً میتوانید از آخرین تعامل مطلع باشید و از دوبارهکاری تیم فروش مانند صحبتهای تکراری با مشتریان جلوگیری کنید. با این کار، اقدامی انجام میدهید که نظر مشتری را جلب میکند و این موضوع باعث افزایش رضایت مشتریان خواهد شد.
سازماندهی کردن مشتریان
با کمک ابزار CRM میتوانید مشتریان را بر اساس فاکتورهای مختلفی سازماندهی کنید؛ مانند رفتار خرید، ترجیح مشتریان و نیاز آنها. این قابلیت باعث میشود تا کمپینهای بازاریابی خود را هدفمندتر اجرا کرده و شاهد فروش بیشتری در کسبوکارتان باشید.
تحلیل دادههای مشتریان و فروش
با کمک ابزار CRM میتوانید دادههای مربوط به اطلاعات مشتریان و گزارشهای فروش را تحلیل کنید.
مثلاً با کمک CRM میتوانید ببینید که مشتریان پس از چند بار پیگیری خرید کردهاند، کدام فروشنده عملکرد بهتری داشته، نقاط ضعف و قوت فرآیند فروش چه بوده و کدام کانالهای بازاریابی بهترین نرخ تبدیل و فروش را داشته است.
با داشتن چنین اطلاعاتی میتوانید تعاملی موثر و شخصیسازیشده با مشتریان داشته باشید.
اتوماسیون بازاریابی و وظایف تکراری
با کمک ابزار CRM میتوانید بازاریابی و برخی وظایف تکراری را بهصورت خودکار انجام دهید؛ مانند ارسال ایمیل و پیامک در مناسبتهای خاص مانند روز تولد کاربران. با اتوماسیون کارهای تکراری میتوانید در زمان، منابع انسانی، بودجه کسبوکار و… صرفهجویی کنید.
همکاری تیمی راحتتر در کسبوکارها
با استفاده از ابزار CRM میتوانید اطلاعات کاربران را در اختیار تیمهای مختلف کسبوکار قرار دهید و هماهنگی کاملی برای فروش، بازاریابی و ارائه خدمات به مشتریان بین آنها برقرار کنید؛ چرا که اطلاعات مربوط به مشتریان، تعاملات، فروش و… در اختیار تیمهای مختلف کسبوکار قرار دارد و میتوانند هنگام همکاری با تیمهای دیگر به آن دسترسی داشته باشند.
باشگاه مشتریان و CRM چه شباهتها و تفاوتهایی دارند؟
اگر قصد راهاندازی باشگاه مشتریان و CRM را برای کسبوکارتان دارید، حتماً این سوال پیش میآید که تفاوتهای باشگاه مشتریان و crm چیست؟ در این بخش به بررسی شباهتها و تفاوتهای باشگاه مشتریان و crm میپردازیم تا راحتتر بتوانید بهترین مورد را انتخاب کنید.

مهمترین شباهتهای باشگاه مشتریان و CRM
5 مورد از شباهتهای CRM و باشگاه مشتریان عبارتند از:
۱- مشتریمحور بودن
اولین و مهمترین شباهت CRM و باشگاه مشتریان، مشتریمحور بودن هر دوی آنها است؛ در واقع هر دو ابزار در جهت بهبود تعامل با مشتریان توسعه پیدا کردهاند و میتواند ارزش طول عمر مشتری (CLV) را افزایش دهد.
دلیلش این است که هر دو ابزار برای شناخت بهتر مشتری توسعه پیدا کردهاند و میتوانید تعامل معنادار و شخصیسازیشده داشته باشید. همچنین با کمک هر دو میتوانید مشتریان را به خرید دوباره از کسبوکارتان ترغیب کنید.
۲-امکان جمعآوری و تحلیل دادهها
دومین شباهت CRM و باشگاه مشتریان، امکان جمعآوری دادههای مشتریان و تحلیل آن است؛ بهراحتی میتوانید اطلاعات شخصی، رفتار خرید و تعامل مشتریان را در هر دو ذخیره و استفاده کنید. با تحلیل این موارد میتوانید الگوهای رفتاری مشتریان را پیدا کنید.
| مثلاً ببینید که مشتریان بیشتر در چه زمانی از شما خرید میکنند تا بر اساس الگوی رفتاری بازاریابی کنید؛ اگر آخر ماه خرید میکند، پیام بازاریابی شخصیسازیشده را در روزهای پایانی ماه ارسال کنید. |
۳- وفادارسازی مشتریان و بازگشت آنها
سومین شباهت CRM و باشگاه مشتریان، امکان شناخت بهتر مشتریان و افزایش رضایت آنها است. با شناخت بهتر مشتریان میتوانید وفادارسازی آنها را به بهترین شکل ممکن انجام دهید و آنها را برای بازگشت دوباره برای خرید به کسبوکارتان بازگردانید. البته راهکارهای استفادهشده برای وفادارسازی مشتریان و بازگشت آنها متفاوت است.
| مثلاً برای سالن زیبایی مشتری از طریق CRM یک ماه بعد پیامی برای دریافت خدمات از شما دریافت میکند اما در باشگاه مشتریان زمانی که امتیازش به حد مناسب برای دریافت خدمات رسید، پیام مورد نظر را دریافت میکند. |
۴-اجرای کمپینهای بازاریابی هدفمند در کسبوکار
چهارمین شباهت CRM و باشگاه مشتریان، امکان اجرای کمپینهای بازاریابی هدفمند است؛ راهکارهای مختلفی برای بازاریابی هدفمند از طریق این دو سیستم وجود دارد که مهمترین آنها پیامک و ایمیل است. نحوه اجرای کمپینهای بازاریابی هدفمند در CRM بر اساس رفتار، نیاز و تعاملات هر مشتری اجرا شده اما در باشگاه مشتریان بر اساس سطح عضویت، امتیاز، فعالیت و میزان وفاداری است.
۵-یکپارچهسازی با ابزارهای فروش و بازاریابی در کسبوکارها
آخرین شباهت CRM و باشگاه مشتریان، امکان یکپارچهسازی با سایر ابزارهای فروش و بازاریابی کسبوکارها است. معمولاً به پلتفرمهای فروشگاهی، نرمافزارهای حسابداری، ابزارهای مدیریت صندوق، سیستم پیامکی و ابزارهای تحلیل داده متصل شده تا به همه دادهها در یک پلتفرم دسترسی داشته باشید.
| مثلاً میتوانید این دو ابزار را به سیستم صندوق متصل کنید تا پس از سفارش هر مشتری، اطلاعات فردی و خریدش در پروفایل او ثبت شود |
مهمترین تفاوتهای باشگاه مشتریان و CRM
اگر قصد استفاده از باشگاه مشتریان و CRM را دارید، احتمالاً این سوال برایتان پیش میآید که کدام یک میتواند برای کسبوکارمان کاربردی باشد. برای پاسخ به این سوال باید تفاوت باشگاه مشتریان و سی آر ام را بدانید تا راحتتر تصمیم بگیرید. در این بخش 7 مورد از تفاوتهای CRM و باشگاه مشتریان را بررسی میکنیم:
1. تفاوت در اهداف
اولین تفاوت باشگاه مشتریان و crm در اهداف آنها است؛ هدف اصلی باشگاه مشتریان افزایش وفاداری، بازگشت مشتریان و تکراری خرید بوده اما هدف اصلی CRM بهبود مدیریت ارتباط، فروش و خدمات رضایتبخش است.
2. تفاوت در نوع دادهها
دومین تفاوت باشگاه مشتریان و CRM در نوع دادههای آن است؛ دادههای باشگاه مشتریان از نوع رفتار خرید، میزان تعامل، امتیازات، سطح عضویت و فعالیتهای وفاداری بوده اما دادههای CRM از نوع تاریخچه تماسها، فرصتهای فروش، تیکتها و پیگیریها و تعامل است.
3. تفاوت در نحوه ارتباط با مشتریان
سومین تفاوت باشگاه مشتریان و CRM تفاوت در نحوه ارتباط با مشتریان است؛ باشگاه مشتریان از طریق جنبههای احساسی مانند تخفیف و جوایز سعی در وفادارسازی مشتریان دارد اما CRM از طریق جنبههای تحلیلی و عملیاتی با تحلیل دادهها و ارائه اطلاعات دقیق خدمات و فروش را بهبود میدهد.
4. تفاوت در هدف قرار دادن مشتریان
چهارمین تفاوت باشگاه مشتریان و CRM تفاوت در نوع مخاطبان است؛ باشگاه مشتریان روی حفظ مشتریان فعلی و افزایش وفاداری آنها تمرکز دارد اما تمرکز CRM همزمان روی افزایش وفاداری مشتریان فعلی و جذب مشتریان جدید است.
5. تفاوت استفاده در تیمهای کسبوکار
پنجمین تفاوت باشگاه مشتریان و CRM در تیمهای کسبوکار است؛ باشگاه مشتریان توسط تیمهای بازاریابی و وفاداری اما CRM در تیمهای فروش، پشتیبانی و ارتباط با مشتریان استفاده میشود.
6. تفاوت در نحوه تاثیرگذاری در کسبوکار
ششمین تفاوت باشگاه مشتریان و CRM در نحوه تاثیرگذاری روی کسبوکار است؛ باشگاه مشتریان از طریق افزایش خریدهای تکراری، ایجاد انگیزه و ارتباط عاطفی اما CRM از طریق بهبود فرآیندهای فروش، سازماندهی مشتریان، افزایش نرخ تبدیل و کیفیت خدمات تاثیرگذار است.
7. تفاوت در امکانات و قابلیتهای کلیدی
آخرین تفاوت باشگاه مشتریان و CRM در امکانات آنها است؛ باشگاه مشتریان امکاناتی مانند امتیازدهی، سطح عضویت، پاداش، ماموریت، چالش، کوپن و تخفیف در اختیارتان قرار میدهد اما CRM امکاناتی مانند مدیریت لید، فرصت فروش، ثبت تماسها، اتوماسیون بازاریابی، گزارشهای تحلیلی پیشرفته، مدیریت تیکت، پشتیبانی و پیشبینی فروش دارد.
باشگاه مشتریان یا crm؛ کدام برای کسبوکارمان بهتر است؟
اکنون که با تفاوت باشگاه مشتریان و crm آشنا شدید، اگر نیاز به انتخاب یکی از آنها دارید احتمالاً این سوال برایتان پیش میآید که کدام یک میتواند به کسبوکارتان کمک کند؟ 6 نکته مهم وجود دارد که با درنظر گرفتن آنها میتوانید بهترین انتخاب را از میان crm یا باشگاه مشتریان داشته باشید.

بودجه کسبوکارتان چقدر است؟
اولین فاکتور مهم در انتخاب crm یا باشگاه مشتریان، درنظر گرفتن بودجه کسبوکارتان است؛ در بخش راهاندازی و نگهداری، باشگاه مشتریان هزینههای کمتری دارد و معمولاً انتخاب بهتری برای کسبوکارهای کوچک تا متوسط است؛ چرا که بودجه محدودی دارند و باید به سراغ انتخاب کمهزینهتر بروند. درحالیکه CRM هزینه راهاندازی بیشتری دارد و باید دائماً در حال سفارشیسازی آن باشید که هزینه نگهداری از آن را بالا میبرد.
نیازهای برندتان چه چیزهایی است؟
دومین فاکتور مهم در انتخاب crm یا باشگاه مشتریان، در نظر گرفتن نیازهای برندتان است! پیش از هرچیزی باید نیازهای برندتان را لیست کنید و ببینید که کدام سیستم میتواند پاسخگوی آن باشد. اگر نیاز کسبوکارتان تمرکز روی ارتباط با مشتریان، سازماندهی آنها و تحلیل رفتار مشتری است باید به سراغ CRM بروید. اما اگر نیازتان تمرکز روی مشتریان فعلی، ارتباط موثر با مشتریان و مدیریت رویدادهای کسبوکارتان است باشگاه مشتریان انتخاب بهتری خواهد بود.
پیچیدگی و میزان بزرگی برند چقدر است؟
سومین فاکتور مهم در انتخاب crm یا باشگاه مشتریان، بررسی میزان بزرگی برند و پیچیدگیهای سازمانی است. معمولاً برندهای کوچک سادهتر هستند و منابع محدودی (از نظر مشتریان، خدمات و محصولات) دارند. در چنین شرایطی میتوانید به سراغ باشگاه مشتریان بروید؛ چرا که راهاندازی آن ساده و نگهداری از آن آسان است. اگر هم برند بزرگی دارید و میخواهید بین تیمهای مختلف سازمان یکپارچگی ایجاد کنید، پلتفرمهای CRM گزینه بهتری هستند..
اهداف و چشماندازتان برای ارتقا در آینده چیست؟
چهارمین فاکتور مهم در انتخاب crm یا باشگاه مشتریان، اهداف و چشماندازهای سازمان است. معمولاً چشمانداز دراز مدت سازمانها تغییر در استراتژی تعامل یا مدل عضویت است. در چنین شرایطی CRM انتخاب بهتری است؛ چرا که امکان سفارشیسازی و انعطافپذیری بالایی دارد.
از طرف دیگر باشگاه مشتریان برای کسبوکارهایی که احتمال تغییر استراتژی تعاملی ندارد اما به فکر رشد سریع هستند، انتخاب بهتری است. در کل اگر فکر میکنید که در آینده نیاز به انعطافپذیری بیشتر و تحلیل گستردهتر دارید، حتماً به سراغ CRM بروید.
میزان نیاز به دانش فنی و سختی استفاده از هر ابزار چگونه است؟
پنجمین فاکتور مهم در انتخاب crm یا باشگاه مشتریان، میزان نیاز به دانش فنی و سهولت استفاده است. باشگاه مشتریان بسیار سادهتر از crm بوده و باتوجهبه ابزارهای بصریتر، بهراحتی میتوانید از آن استفاده کنید. درحالیکه CRM نیاز به دانش تخصصی بیشتری دارد و کار کردن با آن نسبت به باشگاه مشتریان سختتر است. در انتخاب CRM حتماً گزینههای پشتیبانی را بررسی کنید تا در صورت برخورد با چالش سریعتر رفع شود.
آیا در کسبوکارتان نیاز به ادغام و یکپارچهسازی اطلاعات دارید؟
ششمین فاکتور مهم در انتخاب crm یا باشگاه مشتریان، نیاز به ادغام و یکپارچهسازی اطلاعات است. معمولاً باشگاه مشتریان محدودیتهای زیادی برای یکپارچهسازی با ابزارهای دیگر دارد اما CRM طوری طراحی شده که بهراحتی امکان ادغام را فراهم کرده است.
بنابراین اگر به فکر ادغام اطلاعات بازاریابی، امور مالی، رسانههای اجتماعی و… هستید حتماً به سراغ CRM بروید اما اگر این موضوع برایتان مهم نیست، باشگاه مشتریان گزینه بهتری است.
باشگاه مشتریان دایرکت؛ ویژگیها، مزایای و کاربرد آن
باشگاه مشتریان دایرکت راهکاری حرفهای برای مدیریت مشتریان است تا ارتباطی ارزشمند با مشتریان خود بسازید. در حال حاضر بیش از 70 هزار کسبوکار ایرانی از دایرکت استفاده میکنند و با استفاده از راهکارهای پلتفرم ما توانستهاند بسیاری از چالشهای خود را برای جذب مشتری و فروش رفع کنند.
مهمترین امکانات باشگاه مشتریان دایرکت عبارتند از:
| جمعآوری اطلاعات و جذب مشتریان جدید: از طریق دستگاه یا فرمساز دایرکت میتوانید اطلاعات مشتریان خود را دریافت و در باشگاه مشتریان خود ثبت کنید. همچنین میتوانید با ارسال پیامک منطقهای و دعوت از دوستان، مشتریان جدیدی جذب کنید. | |
| راهکارهای موثر برای وفادارسازی مشتریان: امکان ترغیب مشتریان به خرید دوباره از طریق پیامکهای خوشآمدگویی، تبریک تولد، برنامههای وفاداری و هدفگیری مجدد وجود دارد. همچنین میتوانید پیامکهای نظرسنجی یا تبریک تولد را بهصورت خودکار ارسال کنید. | |
| افزونههای مختلف برای افزایش فروش: پنل دایرکت با ۲۱ نوع افزونه مانند گردونه شانس، برنده باش، برگزاری مسابقه، پیامک گروهی و… به افزایش فروش کسبوکارتان کمک میکند. | |
| امکان مدیریت کسبوکار با استفاده از قابلیتهای پنل دایرکت: امکان ارسال مبلغ، لینک درگاه آنلاین، پیامکهای اطلاعرسانی، نوبتدهی آنلاین، حضور و غیاب کارکنان و اتصال دایرکت به نرمافزارهای حسابداری وجود دارد تا بتوانید کسبوکارتان را بهتر مدیریت کنید. |
اگر شما هم به فکر ارتباط دائمی و موثر با مشتریان خود هستید و میخواهید هر فرصتی را به فروش تبدیل کنید، همین الان درخواست خود را برای خرید دستگاه دایرکت و استفاده از باشگاه مشتریان ما ثبت کنید.
15 روز مهلت تست، گارانتی طلایی یک ساله و امکان خرید قسطی از مهمترین شرایطی هستند که خیالتان را بابت یک خرید امن و بیدغدغه راحت میکند.
اگر هم نیاز به مشاوره رایگان دارید، کافی است با ما تماس بگیرید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند. پس از سفارش دستگاه و پنل دایرکت، در کمترین زمان و رایگان برایتان ارسال میشود و میتوانید از داشتن یک باشگاه مشتریان حرفهای برای کسبوکارتان استفاده کنید.
سخن پایانی
یکی از مهمترین دغدغههای کسبوکارها، انتخاب میان باشگاه مشتریان یا CRM است؛ پیش از هر چیزی باید تفاوت باشگاه مشتریان و CRM را بدانید و سپس بر اساس ویژگیهای کسبوکارتان بهترین گزینه را انتخاب کنید.
در این مقاله از بلاگ دایرکت، به بررسی کامل شباهتهای و تفاوتهای باشگاه مشتریان و CRM پرداختیم تا راحتتر بتوانید یکی از آنها را برای کسبوکارتان انتخاب کنید. اگر شما هم از باشگاه مشتریان یا CRM استفاده میکنید، تجربه خود را از طریق نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.
سوالات متداول
باشگاه مشتریان بهتر است یا CRM؟
هرکدام کاربرد خاص خود را دارند و مکمل هستند؛ تمرکز باشگاه مشتریان در وفادارسازی مشتریان از طریق جنبههای احساسی است اما تمرکز CRM تحلیل دادهها برای بهبود فروش.
چه زمانی از CRM در کسبوکارمان استفاده کنیم؟
اگر تعداد مشتریان زیادی دارید، میخواهید ارتباط مشتریمحور و یکپارچه داشته باشید، نیاز به گزارشگیری دقیق دارید و هدفتان بازاریابی هدفمند است.
چه زمانی از باشگاه مشتریان در کسبوکارمان استفاده کنیم؟
اگر هدفتان وفادارسازی مشتریان است، میخواهید دوباره از شما خرید کنند، به دنبال تعامل بیشتر با مشتریان هستید و قصد افزایش نرخ بازگشت مشتری دارید.