تصور کنید صبح روز تولدتان است. هنوز کامل از خواب بیدار نشدهاید که صدای پیامک گوشی بلند میشود. صفحه را که باز میکنید، میبینید سوپرمارکتی که همیشه خریدهای روزانهتان را از آن تهیه میکنید، تولدتان را تبریک گفته و یک تخفیف ۲۰٪ مخصوص همین امروز برایتان فرستاده است. احتمالاً همان لحظه لبخندی روی لبتان نشسته و با وجود اینکه تصمیم داشتید خرید امروزتان را از جای دیگری ثبت کنید؛ ترجیح میدهید امروز دوباره به همان فروشگاه همیشگی سر بزنید.
اگر در مقام صاحب یک کسبوکار باشید خوب میدانید که همین اقدام کوچک که به نوعی ایده برای باشگاه مشتریان است تا چه اندازه بر احساس وفاداری مشتری و تصمیم دوباره او به خرید دوباره موثر است.
ایدهها برای باشگاه مشتریان بسیار است. اما شاید نیاز باشد که ابتدا ببینیم باشگاه مشتریان چیست؟ چه اهدافی دارد؟ و چطور میتوانیم با استفاده از دستگاه باشگاه مشتریان ایدههای خلاقانهای برای جذب مشتری و وفادارسازی آنها اجرا کنیم.
باشگاه مشتریان چیست و چه اهدافی دارد؟
دستگاه باشگاه مشتریان یا Loyalty Club یک برنامهی وفادارسازی مشتریان است که سبب میشود مشتریان بعد از یک بار خرید، دوباره به فروشگاه یا وبسایت مراجعه کنند و بازهم خرید خود را تکرار کنند. برای این کار، کسب و کار مدنظر شماره تماس مشتری را دریافت میکند و به مناسبتها و اهداف مختلف برای مشتری پیامک یا ایمیل ارسال میکند. در واقع یکی از مهمترین اهداف باشگاه مشتریان ایجاد یک ارتباط بلندمدت و سودآور با مشتری است.
در کسبوکارهای مبتنی بر سایت، ورود شماره تلفن در همان مرحله اول ورود به وبسایت و حساب کاربری انجام میشود. اما در کسب و کارهای آفلاین مانند فروشگاههای حضوری، این کار بر عهده دستگاه باشگاه مشتریان است. شاید بپرسید دستگاه باشگاه مشتریان چیست؟ برای پاسخ بهتر است با ادامه این مقاله همراه باشید.
دستگاه باشگاه مشتریان چیست؟
در سادهترین حالت، یک دستگاه باشگاه مشتریان درواقع سختافزاری هوشمند برای ثبت اطلاعات مشتریان است. برخی از دستگاهها مدلهای سادهای دارند و با یک صفحه کلید یا نمایشگر لمسی شماره مشتری را ذخیره میکنند. برخی دیگر که کمی هوشمندتر طراحی شدهاند شبیه یک دستگاه کارتخوان (POS) هستند و علاوه بر ذخیره اطلاعات مشتری، کار پرداخت را هم انجام میدهد.

چند ایده خلاقانه برای باشگاه مشتریان کسب و کار شما
مدیریت مشتری و ترغیب او به خرید دوباره، بدون داشتن ایدههای مناسب برای باشگاه مشتریان چندان آسان نیست. دستگاه باشگاه مشتریان دایرکت این مسیر را برای شما هموار میکند و با ارائه افزونههای متنوع، امکان اجرای کمپینهای هوشمند را در اختیارتان میگذارد. اما نکته مهم این است که صرف داشتن این دستگاه کافی نیست؛ باید بدانید هر افزونه را چطور و با چه هدفی به کار بگیرید.
به همین دلیل بهتر است پیش از اجرای کمپینها، چند ایده متناسب با نوع کسبوکارتان آماده داشته باشید. ایدههای زیر میتوانند نقطه شروع خوبی برای شما باشند.
۱- پیامکهای شخصیسازی شده بفرستید
پیامک شخصیسازی شده فقط به تولد و آوردن نام مشتری محدود نمیشود. میتوانید بر اساس رفتار مشتری پیامکهایی ارسال کنید که نشان دهد به او توجه دارید. مثلاً اگر مشتری چند بار یک محصول را دیده اما خرید نکرده، میتوانید با یک پیامک انگیزشی و پیشنهاد ویژه مثل تخفیف یا ارسال رایگان او را به خرید ترغیب کنید.
دیدیم چند بار محصول (نام محصول) رو نگاه کردی…
امروز یه تخفیف ۱۰٪ برای خریدش داری!
فرصت رو از دست نده: (لینک)
اگر پنل دایرکت دارید، میتوانید پیام تبریک تولد یا پیشنهاد ویژه را بهصورت خودکار برای مشتریان ارسال کنید. افزونه «تبریک تولد» دایرکت این فرایند را مدیریت میکند و با این کار، هم احساس توجه شخصی ایجاد میکنید و هم مشتری را برای خرید بعدی ترغیب میکنید.
۲- بازیهای خلاقانه بسازید
با داشتن یک باشگاه مشتریان میتوانید بازیها و چالشهای هیجانانگیز بسازید و هم مشتری جدید جذب کنید و هم مشتریهای قدیمی را به سمت خرید دوباره سوق دهید. البته فراموش نکنید در پایان بازی به مشتری یک کوپن ویژه هم ارائه کنید. یک کد تخفیف به ازای مقدار امتیازی در بازی گرفته یا ۱۰۰ هزار تومان شارژ حساب با انجام بازی و معرفی این چالش به دوستان میتواند مخاطبان را به سمت بازی طراحی شده شما بکشاند.
بازیهای ساده مثل گرداندن گردونه شانس یا چالش تست شخصیت و تطابق با شخصیتهای شناخته شده میتواند هم برند شما را به آدمهای جدید معرفی کند هم مشتریان قدیمی را دوباره برگرداند.

برخی از پنلهای باشگاه مشتریان این امکان را برای شما فراهم میکنند که ایدههای خلاقانه بازی و سرگرمی را سادهتر ایجاد کنید و مدیریت کنید. مثلا افزونه «برنده باش» پنل دایرکت کمک میکند به صورت خودکار در بازههای زمانی دلخواه، تعدادی از مشتریان برنده تخفیف یا جوایز کنید.
۳- مشتریان را با امتیازدهی تبدیل به مشتریان وفادار کنید
باشگاه مشتریان را فقط به خرید و امتیاز خلاصه نکنید؛ بلکه یک تجربه زنده و سرگرمکننده برای مشتریها بسازید.
نشان دهید که با هر خرید، اشتراکگذاری یا تعامل کوچک (مثل کامنت گذاشتن و شرکت در نظرسنجی) یک قدم به جوایز اختصاصیتر نزدیک میشوند.
میتوانید با یک پیامک به آنها ماموریت جدیدی را به آنها اطلاع دهید و حس مشارکت و انحصار را تقویت کنید. میتوانید نمونه پیامک زیر را ارسال کنید:
از خریدت از (نام فروشگاه) عکس بگیر، استوری کن و بعد از منشن کردن ما ۳۰۰ امتیاز جایزه بگیر!
یادت نره برای بردن جایزه اختصاصی ما فقط ۳۵۰ امتیاز لازم داری!
پنل دایرکت با افزونهی «برنامه وفاداری» بهراحتی مشتریان شما را به خریدهای مجدد تشویق میکند،، آنها را در دستهبندیهای مختلف قرار میدهد و به مشتریان VIP (که تعداد خرید بالایی دارند) را دستهبندی و پیشنهادات ویژهتری ارائه میکند.
۴- با معرفی دوستان به هر مشتری جایزه بدهید
از مشتریان بخواهید دوستانشان را به فروشگاه شما معرفی کنند و در ازای این کار، به هر دو نفر پاداش بدهید. این پاداش میتواند شارژ کیف پول، کد تخفیف یا هر پیشنهاد جذاب دیگری باشد.
اگر کاربر دایرکت هستید، برای اجرای این برنامه کافی است در پنل دایرکت افزونه «دعوت از دوستان» را فعال کنید تا فرایند معرفی ساده و هوشمند انجام شود.

اگر کاربر دایرکت هستید، برای فعال کردن افزونه دعوت از دوستان، میتوانید یک لینک یا کد معرف منحصربهفرد برای هر مشتری ایجاد کنید. مشتری قدیمی لینک را برای دوستش میفرستد، او را وارد باشگاه مشتریان میکند و بلافاصله یک تخفیف ویژه میگیرد. دوست جدید هم پس از ثبتنام، پیام خوشامدگویی دریافت میکند و همراه با اولین خرید، جایزه اختصاصی خود را دریافت خواهد کرد.
به این ترتیب، هم مشتریان وفادار را تشویق کردهاید و هم مشتریان جدید جذب میکنید.
۵- بیشتر از یک یادآوری ساده باشید
اگر کسبوکاری دارید که نیاز به خدمات دورهای یا نوبتدهی دارد، میتوانید از باشگاه مشتریان برای بهبود تجربه مشتری استفاده کنید. علاوه بر یادآوری زمان نوبت، میتوانید چند نکته کوتاه مراقبتی یا آمادهسازی قبل از جلسه را هم به مشتری یادآوری کنید.
بهعنوان مثال، در یک کلینیک زیبایی میتوانید با ارسال پیامک هم، زمان جلسه بعدی را یادآوری کنید و هم لینکی حاوی نکات مراقبتی پیش از مراجعه ضمیمه کنید. این کار نه تنها تجربه مشتری را بهبود میبخشد، بلکه حس توجه و ارزش قائل شدن برای وقت او را هم منتقل میکند و انگیزه مراجعه مجدد را افزایش میدهد.
برای مدیریت ساده و خودکار این فرآیند، میتوانید از افزونه «نوبتدهی» در پنل دایرکت استفاده کنید. این افزونه به شما امکان میدهد تمام مراحل نوبتدهی، هماهنگی زمان و اطلاعرسانیها را به راحتی انجام دهید و تجربهای بدون دغدغه و حرفهای برای مشتریان خود ایجاد کنید.
۶- معرفی خود را خلاقانه انجام دهید
دوران چاپ و پخش فیزیکی کارت ویزیت گذشته و امروز با کارت ویزیت دیجیتال میتوان اطلاعات تماس، آدرس، لوکیشن و حتی صفحه اینستاگرام را به راحتی برای مشتری ارسال کرد.
یکی از ایدههای جذاب و خلاقانه برای باشگاه مشتریان این است که معرفی فروشگاه را به جای یک متن ساده، به شکل یک ویدیو کوتاه از کسبوکار خود ارائه دهید. حتی میتوانید کارت دیجیتال را به صورت یک صفحه تعاملی طراحی کنید، تا مشتری با کلیک روی هر بخش اطلاعات متفاوتی دریافت کند؛ مثل نمونه کارها، لینک شبکههای اجتماعی یا یک پیام شخصی کوتاه از صاحب کارت.
برای سادهتر کردن این فرایند و ایجاد تجربهای مدرن، میتوانید از افزونه «NFC» پنل دایرکت استفاده کنید. کافی است یک کارت یا تگ NFC به مشتری بدهید تا با لمس آن، اطلاعات کسبوکار شما شامل آدرس، شماره تماس، لوکیشن و لینک اینستاگرام بهصورت فوری نمایش داده شود.
۷- پخش تراکت را به خاطرهها بسپارید
به جای صرف هزینه برای چاپ و پخش تراکت، میتوانید بهسادگی با ارسال پیامکهای منطقهای، مشتریان اطراف فروشگاه را هدف قرار دهید. کافی است محدوده جغرافیایی موردنظر خود را روی نقشه مشخص کنید تا هر زمان مشتریان ثبتشده در پنل از آن ناحیه عبور کردند، پیامکی از طرف شما به صورت خودکار برایشان ارسال شود.
این روش به ویژه برای افتتاحیه فروشگاه، جشنها یا کمپینهای ویژه کاربرد دارد و مشتریان منطقه را به حضور در فروشگاه و استفاده از پیشنهادات جذاب تشویق میکند
مثلاً میتوانید چنین پیامکی ارسال کنید:
منتظرت هستیم! امروز تشریف بیارید، ۱۵٪ تخفیف ویژه اعضای باشگاه داریم.
آدرس:
اگر از دستگاه دایرکت استفاده میکنید، کافی است از افزونههای ارسال و=پیامک استفاده کرده و محدوده جغرافیایی مدنظر خود را روی نقشه مشخص کنید. با این کار، برای هر مشتری حاضر در محدوده، پیامک تبلیغاتی خودکار ارسال میشود.

۸- مشتریان قدیمی را دوباره برگردانید
حتما تجربه کردهاید که برخی از مشتریان وفادار بعد از مدتی فعالیت مداوم، به یکباره کمفعالیت میشوند و مدتهای بسیار هیچ خریدی ثبت نمیکنند.
در این شرایط میتوانید با دادن پیشنهادهای مخصوص آنها را به فعالیت دوباره تشویق کنید. چطور؟ کافی است از افزونه «هدفگیری مجدد» دایرکت استفاده کنید. به عنوان مثال اگر مشتری شما ۳ ماه از آخرین خریدش گذشته، برای او یک پیامک انگیزشی شبیه پیام زیر بفرستید و باعث شوید او دوباره به سمت خرید از شما برگردد.
خیلی وقته که بهمون سر نزدی!
با کد تخفیف DIDAR میتونی خریدت رو با ۲۰٪ تخفیف ثبت کنی.
این رویکرد کمک میکند تا مشتریانی که در شرف ریزشند دلگرم شوند و دوباره به چرخه خرید برگردند.
۹- هیچوقت از مشتریان طلایی غافل نشوید!
به مشتریان وفادار و پرخرید خود نشان دهید که قدردانشان هستید و آنها را همچنان در زمین بازی نگه دارید.
مثلا اگر ۱۰٪ از مشتریان شما جزو مشتریان VIP محسوب میشوند، برایشان مزایایی در نظر بگیرید و نشان دهید که آنها با مشتریان عمومی فرق دارند.
برای اجرای این ایده کافی است از قابلیت «دستهبندی مشتریان» پنل دایرکت استفاده کنید و مشتریان را بر اساس میزان خرید یا تعداد دفعات مراجعه در گروههای مجزایی (مثلا کاربران نقرهای، برنزی و طلایی) قرار دهید. همچنین میتوانید از افزونه «ارسال پیامک گروهی هدفمند» متناسب با سطح وفاداری هر گروه، پیشنهادی مناسب ارسال کنید.
با این کار حس منحصربهفرد بودن را در مشتریان ایجاد میکنید و آنها را به خریدهای بیشتری تشویق میکنید.۱۰- از مشتری بازخورد بگیرید.
شاید فکر کنید ارسال فرم نظرسنجی و دریافت بازخورد مشتری چندان ضروری یا تأثیرگذار نیست، اما این تصور اشتباه است. دریافت نظرسنجی از مشتری هم نشان میدهد که چقدر برای مشتریان خود ارزش قائل هستید و هم دادههای ارزشمندی برای بهبود کسبوکار جمعآوری میکنید.
میتوانید از افزونه «نظرسنجی» در دایرکت استفاده کنید تا بلافاصله بعد از خرید، پیامکی حاوی لینک نظرسنجی برای مشتری ارسال شود.
به عنوان مثال، اگر صاحب یک رستوران هستید، میتوانید پس از صرف غذا پیامکی حاوی لینک نظرسنجی درباره طعم غذا، کیفیت خدمات و برخورد کارکنان ارسال کنید و در پایان از مشتری بابت ارائه بازخورد تشکر کنید و یک کد تخفیف ۱۰٪ به او هدیه دهید.
سخن آخر
ایجاد وفاداری و تجربهای ماندگار برای مشتریان بدون ایدههای خلاقانه برای باشگاه مشتریان، تقریباً غیرممکن است. هر یک از روشهایی که در این مقاله مطرح شد، از امتیازدهی و پاداش گرفته تا تبریک مناسبتها، معرفی دوستان، قرعهکشی، یادآوری خدمات و جمعآوری بازخورد، نمونهای ارزشمند از ایده برای باشگاه مشتریان است که میتواند ارتباط شما با مشتریان را تقویت کند و انگیزه آنها برای خرید دوباره را افزایش دهد.
با استفاده از ابزارهای هوشمند مانند پنل دایرکت و افزونههای آن، میتوانید این ایدهها را بهصورت خودکار و هدفمند اجرا کنید و کمپینهای وفادارسازی موفقی طراحی کنید.
هرچه ایدههای شما برای باشگاه مشتریان خلاقانهتر و متناسبتر با نیازهای مشتری باشد، نتایج ملموستر و رضایت مشتریان بیشتر خواهد بود.