آیا برایتان اتفاق افتاده است که بیمار بدون اطلاع، نوبتش را کنسل کند و برنامهی مطب بههم بریزد؟ یا بیمار بگوید: «اصلاً یادم نبود امروز نوبت دارم!»
با یک پیامک ساده میشود جلوی خیلی از این اتفاقها را گرفت. فقط باید بتوانیم از طریق پیامک نوبتدهی، ارتباط موثری با بیمار برقرار کنیم. به همین خاطر است که باید بلد باشیم چه متنی را کی و چطور بفرستیم.
اگر مدیریت یک مطب یا کلینیک را برعهده دارید یا به دنبال نمونههایی برای ارسال پیامک به بیماران هستید، این مقاله به دردتان میخورد؛ چون در آن نحوه نوشتن پیامکهای مؤثر نوبتدهی را آموزش میدهم!
علاوه بر این، 32 نمونه متن برای نوبت دهی مطب را در اختیار شما قرار میدهم. این متنها برای موقعیتهای مختلف طراحی شدهاند و میتوانید بهسادگی آنها را در سیستم پیامکی مطب خود بهکار ببرید.
پس اگر میخواهید نظم مطب بیشتر شود، رضایت بیماران بالا برود و زمان منشیها بهتر مدیریت شود، جای درستی آمدهاید!
چرا پیامک نوبت دهی مهم است؟
ارسال پیامک نوبتدهی، سادهترین و مؤثرترین راه برای ایجاد ارتباط منظم و شفاف با بیماران است. این ارتباط شفاف باعث کاهش نگرانی بیماران و افزایش احساس اطمینان از خدمات کلینیک یا مطب میشود.
از مزایای دیگر پیامکهای نوبتدهی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- کاهش مراجعات لغوشده (No-Show): با ارسال پیامک یادآوری نوبت در زمان مناسب، احتمال فراموشی آن توسط بیمار کاهش پیدا میکند و همین موضوع نرخ غیبتهای بدون اطلاع را به طرز چشمگیری کم میکند.
- کاهش کنسلیهای دقیقه نودی: زمانی که بیمار از روز و ساعت نوبت خود به شکل دقیق مطلع شود، کمتر دچار سردرگمی میشود و احتمال انصراف کاهش مییابد.
- افزایش رضایت از خدمات: پیامک نوبتدهی نهتنها ابزار اطلاعرسانی است، بلکه بخشی از فرآیند برندینگ و تجربه مشتری نیز محسوب میشود. با این نوع پیامکها احتمال بازگشت مجدد بیمار افزایش مییابد.
- افزایش بهرهوری پرسنل پذیرش و منشیها: استفاده از پیامکهای نوبتدهی باعث کاهش تماسهای تلفنی غیرضروری و سوالات تکراری بیماران میشود. این موضوع زمان زیادی را برای منشی یا مسئول پذیرش آزاد میکند و آنها میتوانند تمرکز بیشتری بر روی مدیریت حضوری، پیگیری پروندهها و پاسخگویی مؤثر داشته باشند.
به دلیل اهمیت این پیامکها، در ادامه 32 نمونه متن نوبت دهی مطب آماده کردهام که میتوانید از آنها برای موقعیتهای مختلف استفاده کنید.
32 نمونه متن نوبت دهی مطب – پیامک تأیید، یادآوری، تغییر و کنسلی
در این بخش، ۳۲ پیامک نوبت دهی مطب را در دستههای مختلف آماده کردهام. میتوانید از این متنها مستقیماً استفاده کنید یا با تغییراتی کوچک، متن دلخواه خود را بسازید.
سعی کردهام که برای موقعیتهای مختلفی که نیاز به ارسال پیامک دارید، برایتان نمونه متنهای کاملا کاربردی و با سبکهای متنوع بنویسم.
پیامک تایید نوبت
نوبت شما در مطب دکتر (نام پزشک) برای تاریخ (تاریخ)، ساعت (ساعت) با موفقیت ثبت شد.
لطفاً ۱۰ دقیقه زودتر در مطب حضور داشته باشید.
آدرس: (آدرس مطب یا کلینیک)
نوبت شما نزد دکتر (نام پزشک) در تاریخ (تاریخ)، ساعت (ساعت) تایید شد.
لطفاً مدارک پزشکی قبلی و کارت شناسایی خود را همراه داشته باشید.
(نام مطب/آدرس کلینیک یا مطب)
نوبت شما برای (تاریخ)، ساعت (ساعت) با دکتر (نام پزشک) رزرو شد.
لطفاً جهت تایید نهایی، عدد ۱ را ارسال کنید.
در صورت نیاز به تغییر وقت، با شماره (شماره تلفن) تماس بگیرید.
(نام مطب/آدرس کلینیک یا مطب)
نوبت شما برای دکتر (نام پزشک) در (تاریخ) و ساعت (ساعت) در مطب (نام مطب/ کلینیک) تایید شد.
آدرس: (آدرس مطب یا کلینیک)
تماس: (شماره تماس مطب)
نوبت شما برای ویزیت، در تاریخ (تاریخ) و ساعت (ساعت) تنظیم شده است.
لطفاً چند دقیقه زودتر در مطب حاضر باشید.
دکتر (نام پزشک) - اطلاعات تخصص
آدرس: (آدرس مطب یا کلینیک)
تماس: (شماره تماس مطب)
نوبت شما جهت ویزیت در مرکز درمانی (نام مطب/کلینیک)، برای (تاریخ)، ساعت (ساعت) ثبت شده است.
لطفاً در زمان مقرر در محل حضور داشته باشید.
آدرس: (آدرس مطب یا کلینیک)
(تاریخ)، ساعت (ساعت)
مدارک شناسایی و سوابق پزشکی را فراموش نکنید 🌟
(نام پزشک) - آدرس: (آدرس مطب یا کلینیک)
تماس: (شماره تماس مطب)
دکتر (نام پزشک)
(تاریخ) - ساعت (ساعت)
آدرس مطب: (آدرس کوتاه)
نوبتت با دکتر (نام پزشک) برای (تاریخ)، ساعت (ساعت) ثبت شد.
هر سوالی داشتی باهامون تماس بگیر.
📞 (شماره تماس)
آدرس مطب: (آدرس کوتاه)
نکات مهم در نوشتن متن تایید نوبت
در پیامک تایید نوبت، باید اطلاعات کلیدی مثل نام پزشک، تاریخ و ساعت دقیق ویزیت را واضح و بدون هیچ گونه ابهامی بنویسید. استفاده از لحن محترمانه، کوتاه و حرفهای، همراه با نوشتن اطلاعات تماس یا آدرس (البته در صورت نیاز)، باعث اعتماد بیشتر بیمار میشود.
در صورت امکان، بهتر است راهی برای تغییر یا لغو نوبت نیز در متن پیامک اشاره شود تا بیمار احساس راحتی بیشتری داشته باشد.
پیامک یادآوری نوبت و ساعت حضور شما در مطب
یادآور میشویم نوبت شما در مطب دکتر (نام پزشک)، فردا (تاریخ)، ساعت (ساعت) است.
لطفاً جهت حضور بهموقع برنامهریزی کنید.
آدرس مطب: (آدرس) – تماس: (شماره تماس)
لحن محاوره و خیلی صمیمی:
یادت نره نوبت ویزیتت فرداست!
(تاریخ) ساعت (ساعت) در مطب دکتر (نام پزشک) منتظرت هستیم.
لطفاً چند دقیقه زودتر تشریف بیار 🙏
آدرس مطب: (آدرس) – تماس: (شماره تماس)
لطفاً با در نظر گرفتن ترافیک و مسیر، بهموقع مراجعه فرمایید.
آدرس مطب: (آدرس کوتاه) – تماس: (شماره تماس)
لطفاً با در نظر گرفتن ترافیک و مسیر، بهموقع مراجعه فرمایید.
آدرس مطب: (آدرس کوتاه) – تماس: (شماره تماس)
نوبت شما در مطب دکتر (نام پزشک) برای امروز ساعت (ساعت) تنظیم شده است.
لطفاً بهموقع تشریف بیاورید.
آدرس مطب: (آدرس کوتاه)
مکان دقیق: (لینک نقشه)
لطفاً در صورت تاخیر یا انصراف، به ما اطلاع دهید.
تماس: (شماره تماس)
نوبت شما برای فردا ساعت (ساعت) رزو شده است.
لطفاً ناشتا باشید و آزمایشهای قبلی را همراه خود بیاورید.
آدرس مطب: (آدرس کوتاه) – تماس: (شماره تماس)
نکات مهم در نوشت پیامک یادآوری نوبت
لحن پیامک یادآوری و ساعت حضور شما در مطب، باید مؤدبانه و صمیمی باشد.از لحن دستوری و اصطلاحات خشک استفاده نکنید و پیام را کوتاه و خوانا بنویسید.
در صورت نیاز، اطلاعاتی مانند آدرس مطب یا شماره تماس را نیز میتوانید در انتهای پیامک اضافه کنید؛ اما تمرکز اصلی باید روی یادآوری دقیق و محترمانه زمان نوبت باشد.
پیامک تغییر نوبت
با عرض پوزش، نوبت شما در تاریخ (تاریخ قبلی) به دلیل تغییر برنامه پزشک، به تاریخ (تاریخ جدید) ساعت (ساعت) انتقال یافت.
لطفاً در صورت عدم امکان حضور اطلاع دهید.
با تشکر
(نام پزشک یا کلینیک) - تماس: (شماره تماس)
نوبت شما از تاریخ (تاریخ قبلی) به (تاریخ جدید)، ساعت (ساعت) تغییر کرده است.
در صورت تایید، در همین پیام عدد ۱ را ارسال کنید.
در غیر این صورت لطفا برای تاریخ جدید با ما تماس بگیرید.
(نام پزشک یا کلینیک) - تماس: (شماره تماس)
با عرض پوزش، ناچار به جابهجایی نوبت شما برای (نام پزشک) هستیم.
لطفاً برای تعیین زمان جدید با ما تماس بگیرید.
(نام پزشک یا کلینیک) - تماس: (شماره تماس)
سلام، متاسفانه نوبت شما با دکتر (نام پزشک) به دلیل تغییر برنامه به (تاریخ جدید) ساعت (ساعت جدید) منتقل شد.
در صورت تایید یا تعیین وقت جدید با ما تماس بگیرید.
از صمیم قلب از شما عذرخواهی میکنیم.
(نام پزشک یا کلینیک) - تماس: (شماره تماس)
چطور تغییر نوبت و کنسلی را بدون ایجاد نارضایتی اعلام کنیم؟
برای اعلام تغییر نوبت یا کنسلی آن، باید ابتدا با لحن محترمانه عذرخواهی کنید.علاوه بر این بهتر است دلیل کوتاه و قانعکنندهای ارائه کرده و بلافاصله گزینهای برای تعیین نوبت جدید پیشنهاد کنید.
لحن متن پیامک تغییر نوبت و کنسلی مطب باید محترمانه، مسئولانه و بدون سرزنش باشد.
متن کنسلی نوبت برای پیامک
متاسفانه، به دلیل (علت کوتاه، مثلا: مشکل پیشبینی نشده)، نوبت شما در (تاریخ اصلی) ساعت (ساعت اصلی) با دکتر (نام پزشک) لغو گردید.
نزدیکترین نوبت پیشنهادی (تاریخ جدید) ساعت (ساعت جدید) است.
لطفا جهت تایید یا هماهنگی با (شماره تلفن) تماس بگیرید.
(نام مطب)
با عرض پوزش بابت تغییر برنامه، نوبت شما نزد دکتر (نام پزشک) در تاریخ (تاریخ) ساعت (ساعت) لغو شده است و نیاز به تعیین زمان جدید میباشد.
جهت هماهنگی نوبت جایگزین، لطفاً با مطب تماس بگیرید:
(شماره تماس)
با احترام، (نام کلینیک)
با عرض پوزش،
امکان ویزیت شما در نوبت رزرو شده (تاریخ)، ساعت (ساعت) با دکتر (نام پزشک) مقدور نیست.
لطفاً در صورت امکان، با ما تماس بگیرید تا نزدیکترین زمان ممکن برای شما هماهنگ شود.
(شماره تماس)
با احترام (نام مطب/کلینیک)
نوبت امروز شما با دکتر (نام پزشک) لغو شده است.
برای تعیین وقت جدید با ما تماس بگیرید.
(شماره تماس)
با احترام (نام مطب/کلینیک)
درخواست کنسلی نوبت شما در تاریخ (تاریخ)، ساعت (ساعت) با دکتر (نام پزشک) دریافت و تایید شد.
در صورت تمایل به رزرو نوبت جدید، با شماره (شماره تلفن) تماس بگیرید.
(یا از طریق (لینک نوبتدهی آنلاین) اقدام کنید.)
- (نام کلینیک/ پزشک)
متن انتظار در مطب و اطلاعرسانی تاخیر
متاسفانه به دلیل طولانیشدن زمان برخی ویزیتها، نوبت شما حدود (مدت زمان) دقیقه دیرتر انجام میشود.
از شکیبایی و همراهی شما سپاسگزاریم.
احتمال تاخیر در نوبت شما حدود ۲۰ دقیقه است.
از شکیباییتان سپاسگزاریم.
با عرض پوزش،
نوبت شما با حدود ۳۰ دقیقه تاخیر همراه خواهد بود.
از صبر شما سپاسگزاریم.
برای یادآوری به مراجعه مجدد
مدتی است از آخرین مراجعه شما به مطب دکتر (نام پزشک) گذشته است.
برای حفظ روند درمان و بررسی وضعیت سلامت شما، پیشنهاد میکنیم وقت معاینه جدید رزرو کنید.
رزرو نوبت: (شماره تماس)
با آرزوی تندرستی 🌿
از آخرین مراجعه شما به مطب دکتر (نام پزشک) بیش از ۶ ماه گذشته است.
جهت بررسی وضعیت درمان و جلوگیری از بروز مشکلات جدید، لطفاً برای تعیین نوبت جدید با ما تماس بگیرید.
📞 (شماره تماس) | (نام کلینیک)
برای نظرسنجی خدمات
لطفاً میزان رضایت خود از خدمات ما را با ارسال عددی بین 1 (کمترین رضایت) تا 10 (بیشترین رضایت)، به همین شماره اعلام کنید.
نظر شما برای بهبود خدمات بسیار ارزشمند است 🌟
از اینکه در نوبت خود نزد (نام پزشک) بهموقع حضور داشتید، سپاسگزاریم.
لطفاً با ارسال عدد 1 (رضایت از خدمات) یا 2 (نارضایتی از خدمات)، نظر خود را با ما در میان بگذارید.
با احترام، مطب دکتر (نام پزشک)
نکات طلایی در نوشتن متن برای نوبت دهی مطب
اگر به دنبال نوشتن پیامک نوبت دهی مطب هستید، میتوانید از نمونههایی استفاده کنید که در بخش قبلی برایتان نوشتم. در کنار آن توصیه میکنم نوشتن اصولی اینگونه متنها را هم یاد بگیرید تا در صورت نیاز، بتوانید خودتان متنهایی مؤثر و حرفهای بنویسید.
برای این کار، کافی است چند نکته ساده اما طلایی زیر را رعایت کنید تا پیامکهای شما هم جذاب و هم کاربردی باشند.
شخصیسازی پیام
پیامکی که با نام خودتان شروع شود، حس بهتری به شما نمیدهد؟ برای بیمار هم همینطور است! وقتی پیامک را با نام بیمار شروع میکنید، نشان میدهید که این پیام فقط برای او ارسال شده است و یک پیام انبوه و بیهدف نیست.این کار باعث میشود که او ارتباط بهتری با شما برقرار کند.
یادتان نرود که علاوه بر نام، تاریخ و ساعت دقیق نوبت را نیز در پیامک ذکر کنید.
نوبت شما فردا ساعت ۱۰ صبح است! | |
مریم جلالی گرامی، نوبت شما با دکتر احمدی، فردا ۱۸ اردیبهشت، ساعت ۱۰:۰۰ صبح تایید شد. |
رعایت لحن متناسب با مخاطب
آیا با همه بیماران یکجور صحبت میکنید؟ احتمالاً نه. لحن پیامک شما هم باید با نوع ارتباط شما با بیماران و تصویر کلی مطبتان هماهنگ باشد.بر اساس مخاطبین خود و تصویری که میخواهید از خود در بیماران ایجاد کنید، لحن پایه متنها را انتخاب کنید.
یادتان باشد که هماهنگی لحن با هویت برند و مخاطب، یکی از کلیدهای موفقیت پیام است.
مثال:
لحن رسمی
جناب آقای محمدی، یادآوری میشود نوبت جنابعالی نزد دکتر (نام پزشک) فردا، (تاریخ)، ساعت (ساعت) برقرار میباشد. خواهشمند است ۱۰ دقیقه زودتر در مطب حضور داشته باشید. مطب (نام مطب) – آدرس |
لحن محاوره و خودمانی (ولی همچنان حرفهای)
سارا جان، خواستم یادآوری کنم نوبتت با دکتر (نام پزشک) فردا، (تاریخ)، ساعت (ساعت) هست. لطفاً کمی زودتر بیا که معطل نشی. مطب (نام مطب) – آدرس |
نکته کلیدی: یک لحن مشخص (چه رسمی، چه کمی دوستانهتر) انتخاب کنید و سعی کنید در تمام پیامکها آن را حفظ کنید تا ارتباط شما با بیماران یکپارچهتر باشد.
کوتاه، واضح و بدون ابهام بودن
پیامک باید در چند خط و با عباراتی ساده و مستقیم نوشته شود. از جملات پیچیده یا اصطلاحات فنی در متن نوبت دهی مطب استفاده نکنید! در حوزه پزشکی اطلاعات کلیدی (زمان، مکان، اقدام مورد نیاز) باید به شکلی آسان، خوانا و سریع به بیمار منتقل شود.
با سلام خدمت بیمار محترم، به اطلاع میرسانیم که نوبت شما در سیستم ما به ثبت رسیده است. لطفاً در زمان مقرر به مطب مراجعه فرمایید. ضمناً در صورت هرگونه مشکل احتمالی با ما تماس حاصل فرمایید. | |
نوبت شما با دکتر رضایی، شنبه ۲۲ اردیبهشت، ساعت ۱۰:۰۰ صبح در مطب شریعتی ثبت شد. لطفاً ۱۰ دقیقه زودتر مراجعه کنید. |
دعوت به اقدام (Call to Action) واضح
در صورتی که نیاز به انجام کاری از سوی بیمار دارید (مثل تأیید نوبت، پرداخت آنلاین یا تماس برای تغییر زمان)، حتماً آن را با عبارتی واضح در انتهای پیام مشخص کنید.
این بخش مخصوصا برای متن کنسلی نوبت و تغییر آن کاربرد زیادی دارد. وجود یک دعوت به اقدام مشخص، باعث کاهش سردرگمی بیمار و افزایش تعامل میشود.
مثال:
نوبت شما با دکتر محسنی برای فردا، سهشنبه ساعت ۹:۳۰ صبح تنظیم شد. در صورت نیاز به تغییر نوبت، لطفاً با شماره ۰۲۱-xxxxxxx تماس بگیرید. |
استفاده از دایرکت برای مدیریت و ارسال پیامک نوبت دهی مطب
آیا میدانستید با استفاده از دستگاه و پنل دایرکت میتوانید پیامکهای نوبتدهی، یادآوری و حتی دریافت پیشپرداخت را بهصورت کاملاً خودکار و هدفمند ارسال کنید؟
دایرکت این امکان را فراهم کرده است تا بتوانید پیامهای مرتبط با تأیید نوبت، یادآوری، تغییر زمان یا کنسلی را طبق زمانبندی دلخواه ارسال کنید.
دایرکت تنها یک ابزار ارسال پیامک نیست؛ بلکه دستیاری هوشمند برای نظمبخشی به نوبتدهی، کاهش خطاهای انسانی و افزایش رضایت مراجعان و بیماران است.
اگر با کمک این مقاله، متنهای پیامکی خود را اصولی بنویسید و از دایرکت برای مدیریت آنها استفاده کنید؛ نوبتدهی مؤثرتر، تعاملی قویتر و تجربهای رضایتبخشتر برای بیماران خود رقم خواهید زد.
نتیجهگیری
همانطور که دیدید، یک متن پیامک خوب نهتنها اطلاعات لازم را منتقل میکند؛ بلکه نقش مهمی در ایجاد حس اعتماد در ذهن بیمار ایفا میکند. البته به شرطی که متنها هوشمندانه و هدفمند نوشته شوند!
در این مقاله، اصول مهم نوشتن پیامک را آموزش دادم و 32 نمونه متن برای نوبت دهی مطب در موقعیتهای مختلف معرفی کردم. از این طریق شما میتوانید بدون نیاز به آزمونوخطا، پیامهایی مؤثرتر و حرفهایتر طراحی کنید.
در صورتی که نیاز به راهنمایی بیشتر دارید، میتوانید در قسمت نظرات سوالات خود را با من و همکارانم در دایرکت مطرح کنید. تیم تحریریه ما مشتاقانه پاسخگوی شما خواهد بود.