امروزه ارتباطات حرف اول را میزند و چه شیوه برقراری ارتباط با مشتریان هدف و چه کیفیت آن، محوریتری عنصر هر فروشگاه یا کسبوکار است. در این میان، یکی از قدرتمندترین ابزارها در حوزه ارتباطات مدرن، ارسال پیامک انبوه یا همان اس ام اس انبوه است. ارسال پیامک انبوه به شما این امکان را میدهد که تعداد زیادی پیام متنی کوتاه را به طور همزمان برای یک گروه هدف مشخص از گیرندگان ارسال کنید. در این بلاگ جامع، به دنیای پیامک انبوه میپردازیم. با ما همراه باشید تا با اهداف، مزایا، و نحوه ارسال موثر پیامک های انبوه آشنا شوید. حال، ابتدا بیایید ببینیم که اصلا این پیامک انبوه چیست؟
تعریف پیامک انبوه
پیامک انبوه به روش ارسال تعداد زیادی پیام متنی به طور همزمان برای گروهی از گیرندگان که معمولا دارای هدفی تبلیغاتی است اشاره دارد. این تکنیک پیام رسانی معمولا توسط مشاغل مختلف از قبیل سازمانها و فروشگاهها برای دستیابی سریع و مقرون به صرفه به مخاطبان گسترده استفاده میشود.
مزایای ارسال پیامک انبوه چیست؟
ارسال پیامک انبوه به شما امکان میدهد تا به سرعت به مخاطبان زیادی دسترسی پیدا کنید. امروزه به لطف استفاده گسترده از تلفنهای همراه، اگر تبلیغات خود را به صورت پیامک کوتاه ارسال کنید، میتوانید با طیف وسیعی از مشتریان یا اعضای مخاطب هدف خود ارتباط برقرار کنید. این به جرات یکی از مهمترین مزایای ارسال پیامک انبوه است؛ با این حال، تنها مزیت آن نیست. در ادامه تمام مزایای مهم آن را توضیح میدهیم.
1- دیده شدن حداکثری
آمار و ارقام میگوید بیش از ۹۸ درصد پیامکها، توسط گیرندهها باز میشوند. به این ترتیب پیامهای متنی معمولا در مقایسه با ایمیل یا سایر اشکال ارتباط دیجیتال، دارای نرخ باز شدن بالاتری هستند. اکثر مردم پیامهای متنی خود را به سرعت بررسی میکنند و احتمال اینکه پیام شما دیده نشود بسیار ناچیز است. این را بدانید که هیچ چیزی مهمترین از دیده شدن نیست؛ حتی اگر بهترین مخترع تاریخ باشید، اما ابزاری که ساختید دیده نشود، آب از آب تکان نمیخورد. در مورد محصول هم همین است. دلتان میخواهد بفروشید؟ پس تا جایی که میتوانید تلاش کنید دیده شوید.
2- سرعت تحویل و دسترسی به مخاطب
اس ام اس انبوه تقریبا به صورت آنی به مخاطب تحویل داده میشود. این یک شاه کلید برای بازکردن قفل و مانع بزرگ دسترسی به مخاطب در زمانهای حساس مانند تبلیغات فوری است. تصور کنید همین امروز تقویم را باز کردهاید و متوجه شدهاید که فردا مناسبت مهمی است که آن را از یاد برده بودید. اگر بخواهید به این مناسبت یک تخفیف ویژه بدهید، بهترین و سریعترین راه دسترسی به مخاطب، استفاده از پیامک انبوه است؛ فقط کافیست متن خود را بنویسید و دکمه ارسال را بزنید. در کمتر از چند دقیقه هزاران نفر از تخفیف ویژه شما باخبر میشوند؛ کاری که با هیچ پلتفرم دیگری نمیتوانید به این سرعت انجام دهید.
3- مقرون به صرفه
ارسال پیامک انبوه اغلب مقرون به صرفهتر از سایر کانالهای بازاریابی است. همانطور که حتما میدانید هزینه تبلیغات در اینستاگرام سر به فلک میزند و بهای دیده شدن تبلیغ توسط چند هزار نفر بسیار زیاد است. از بنر و تبلیغات تلویزیونی که اصلا حرف نمیزنیم، هزینههایشان بسیار سرسام آور است و چیزی نیست که یک فروشگاه از پس آن برآید؛ بنابراین چه چیزی بهتر از ارسال پیامک انبوه و دسترسی به هزاران نفر آن هم با هزینهای بسیار معقول.
4- تعامل بالا
پیامهای اس ام اس انبوه نسبت به سایر روشهای بازاریابی نرخ تعامل بالاتری دارند. دلیلش هم این است که در این روش مخاطب به تبلیغ شما به چشم یک تبلیغ مخصوص به خود نگاه میکند. تبلیغی که مستقیم برای گوشی ارسال شده و دارد با او سخن میگوید؛ حال اینکه روشهای دیگر این چنین حسی را منتقل نمیکند. افراد تا با ویدیو تبلیغاتی مواجه میشوند آن را رد میکنند؛ اما در برابر پیامک اینطور نیست، آنها را میخوانند و اگر پیشنهاد آن را جذاب ببینند روی لینک موجود در آن کلیک میکنند. این یعنی تعامل بیشتر و تعامل بیشتر یعنی فروش و موفقیت. در میان ویژگی های پیامک انبوه تعامل بالا یکی از مهمترینهایی است که افراد را به استفاده از این روش فرا میخواند.
5- احترام به حریم شخصی
پیامک این قابلیت را دارد که مشتری دریافت آن را لغو کند. با این کار شما نه تنها به حریم افراد احترام میگذارید، بلکه باعث میشوید مخاطبین هدف شما بیشتر و بیشتر غربال شوند. در واقع، پیامک شما به دست افرادی برسد که مایلاند پیشنهادات شما را بررسی کنند.
6- خودکارسازی
میتوانید کمپین های ارسال پیامک انبوه خود را خودکار کنید. یعنی متن پیامها را از قبل آماده کنید و ارسال آن را برای تاریخ و زمان دلخواهتان برنامهریزی کنید. به این ترتیب پیامک در همان موقعی که شما مناسب بدانید، به صورت انبوه برای افراد ارسال میشود. این کار باعث میشود تا در مواقع بحرانی که حتما باید تبلیغی را به دست مخاطب برسانید و شاید اینترنت قطع است، دچار مشکل نشوید. این پیامها به صورت خودکار در موعد مقرر ارسال میشوند.
معایب ارسال پیام انبوه
معایب ارسال پیامک انبوه، در واقع فقط محدودیتهایی هستند که این شیوه تبلیغاتی دارد که با در نظر گرفتن قیمت پیاک انبوه که بسیار مقرون بهصرفهاست، مشکل محسوب نمیشوند. در ادامه تمام این معایب و محدودیتها را بر میشماریم.
● طول پیام: پیام های کوتاه دارای طول محدود هستند (معمولا ۷۰ کاراکتر). ایجاد پیامهای مختصر و موثر میتواند چالش برانگیز باشد، به ویژه در هنگام انتقال اطلاعات پیچیده.
● محدودیت تنوع محتوای پیام: در این پیامها فقط میتوانید متن یا لینک ارسال کنید و نمیتوانید عکس یا ویدیو برای افراد بفرستید.
● مشکلات تحویل پیام: ممکن است همه پیامها با موفقیت تحویل داده نشوند. عواملی مانند محدودیتهای شرکت مخابراتی تلفن همراه، مشکلات شبکه یا تنظیمات تلفن گیرنده میتوانند بر نرخ ارسال پیام تاثیر بگذارند.
● چالشهای زمانبندی: ارسال پیامها در زمان نامناسب (مثلاً در طول شب) میتواند گیرندگان را آزار دهد و منجر به انصراف شود.
● چشمانداز رقابتی: بسیاری از کسبوکارها از ارسال پیامک انبوه استفاده میکنند که آن را به فضای رقابتی تبدیل کرده است؛ در این میان برجسته شدن و جلب توجه مشتریان میتواند چالش برانگیز و سخت باشد.
نحوه ارسال پیامک انبوه
برای ارسال پیامک انبوه دردسری پیش رو ندارید. فقط کافیست وارد پنل پیامکی خود شوید و از منویی که مرتبط با همین روش ارسال است، مخاطبین خود را انتخاب کنید و دکمه ارسال را بزنید. فقط باید از قبل شارژ اعتبار خود را چک کرده باشید تا دچار مشکل نشوید. در واقع ارسال پیامک انبوه یکی از ویژگیهایی است که پنل پیامکی دایرکت در اختیار شما میگذارد که کار کردن با آن اصلا سخت نیست. در این ویژگی حتی میتوانید مخاطبین خود را انتخاب کنید. از این جهت که از شمارههای مشخصی از یک لیست مخاطب یا بانک استفاده شود یا اینکه از روی نقشه، شمارههایی فعال در یک منطقه خاص باشند.
به هر ترتیب، میتوانید مخاطبین خود را به اشکال مختلفی انتخاب کنید و گزینه ارسال را بزنید. سپس فقط کافیست بنشینید و تاثیر شگفتانگیز آن را بررسی کنید. با این حال برای اینکه سردرگم نباشید و نحوه ارسال اس ام اس انبوه را به صورت منسجم پیشروی خود داشته باشید، کلیه کارهایی که باید بکنید را در زیر لیست آوردهایم.
۱- وارد پنل پیامک شوید (اگر از دستگاه ذخیره شماره موبایل استفاده میکنید، این پنل روی دستگاه به شما داده میشود و نیازی به خرید مجزای آن نیست)
۲- به بخش ارسال پیامک انبوه بروید.
۳- اعتبار ارسال پیامک خود را بررسی کنید.
۴- مخاطبین خود و شیوه گزینش آنها را انتخاب کنید.
۵- دکمه ارسال را بزنید.
کاربردهای پیامک انبوه
پس از آموزش نحوه ارسال پیام تبلیغاتی انبوه لازم است که کاربردهای متنوع آن را بررسی کنیم. کاربردهای این نوع پیام دامنه بسیار وسیعی دارد. از ارسال پیامک انبوه تبلیغاتی برای جشنوارههای تخفیفی گرفته تا اطلاع رسانی در مورد شارژ یک محصول. در ادامه با تمام کاربردهای ارسال پیامک انبوه آشنا شوید.
تبلیغات با پیامک انبوه
در حوزه بازاریابی و تبلیغات، ارسال پیامک به صورت انبوه به عنوان یک ابزار قدرتمند برای ارتباط کسبوکارها با مشتریان هدفشان عمل میکند. این شیوه تبلیغاتی شرکتها را قادر میسازد تا به سرعت تبلیغات محصولات و خدمات خود را به گوش افراد برسانند و آنها را به مشتریانی بالقوه تبدیل کنند. سه استفاده تبلیغاتی مرسوم از پیامک انبوه به صورت زیر است.
● تبلیغ و اطلاع رسانی محصولات جدید
● تبلیغ محصولات فعلی و پروموت کردن آنها
● اطلاعرسانی آغاز کمپینها و جشنوارههای فروش ویژه
نظرسنجی های گسترده
بسیاری از برندها برای اینکه نتایج کار تبلیغاتی خود را در سال یا سالهای گذشته فعالیتشان بررسی کنند، به نظرسنجی عمومی روی میآورند. در این نظرسنجیها که اکثرا به صورت لینک فرمهایی آنلاین از طریق پیامک برای جامعه بزرگی از مخاطب ارسال میشود، در مورد آگاهی از برند میپرسند. در واقع سوالهایی را تنظیم میکنند تا از جواب مخاطب حدس بزنند که او تا چه میزان با کسبوکار یا برند آنها آشنا است.
تفاوت پیامک انبوه با اس ام اس مارکتینگ
ارسال اس ام اس انبوه و بازاریابی پیامکی هر دو روشی برای ارسال پیامک به گروه بزرگی از گیرندگان هستند. با این حال این دو، اهداف متفاوتی دارند و به همین دلیل ویژگیهایشان نیز با هم تمایز دارد. برای درک بهتر این تفاوتها موارد زیر را بخوانید.
هدف از ارسال پیامک انبوه
پیامک انبوه به ارسال یک پیام واحد به تعداد زیادی از گیرندگان به طور همزمان اشاره دارد. در درجه اول برای پخش اطلاعات یا اطلاعیهها به مخاطبان گسترده استفاده میشود.
مشخصات کلی:
● ارتباط یک طرفه: پیامک انبوه معمولا یک ارتباط یک طرفه است، که در آن یک فرستنده همان پیام را بدون انتظار پاسخ به لیستی از گیرندگان ارسال میکند.
● تایید عملیات: پیامک انبوه را میتوان برای پیامهای عملیاتی مانند تأیید سفارش، یادآوری قرار و یا به روزرسانی خدمات استفاده کرد.
● بدون شخصیسازی: پیامکهای انبوه معمولا عمومی هستند و برای گیرندگان شخصی سازی نمیشوند.
● اعلانها: هشدارهای اضطراری، اعلانهای قطع سرویس، اطلاعیههای رویداد و اعلامیههای سراسری از جمله استفادههای پیامکهای انبوه هستند.
● این نوع اس ام اس، یکی از ابزارهای بازاریابی پیامکی است و برای تبلیغات نیز استفاده میشود.
هدف از بازاریابی پیامکی
بازاریابی پیامکی بر استفاده از پیامک برای تبلیغ محصولات، خدمات یا جذب مشتریان تمرکز دارد. این نوعی بازاریابی مستقیم است.
مشخصات کلی:
● ارتباط دو طرفه: بازاریابی پیامکی اغلب برقراری ارتباط دو طرفه را میسر میکند. این به گیرندگان اجازه میدهد تا به پیامها پاسخ دهند. در واقع میتواند برای سؤالات مشتری، بازخورد و فیدبک یا کمپینهای تعاملی استفاده شود.
● شخصیسازی: پیامهای بازاریابی پیامکی اغلب برای مخاطب قرار دادن گیرنده، از نام خود او استفاده میکنند؛ یعنی شخصیسازی میشوند و ممکن است شامل پیشنهادات یا توصیههای متناسب سلیقه همان فرد باشند.
● Opt-In: بازاریابی پیامکی به حریم شخصی مشتریان احترام میگذارد و از آنها میخواهد که در صورت عدم تمایل، دریافت پیام را لغو کنند.
نکته بسیار مهم: با توجه به ویژگی های پیامک انبوه و مزایایی که تا این جای مقاله از آنها نام بردیم ممکن است با خود بگوید چقدر شبیه بازاریابی پیامکی است. در این صورت باید به شما بگوییم که درست فکر میکنید! پیامک انبوه یکی از موثرترین ابزارهای بازاریابی پیامکی است و معمولا در راستای همین اهداف مورد استفاده قرار میگیرد.
۲ اشتباه مرگبار در بازاریابی اس ام اس انبوه
بازاریابی پیامکی انبوه میتواند راهی موثر برای دستیابی سریع و مقرون به صرفه به مخاطبان گسترده باشد، اما مهم است که از اشتباهات رایجی که میتوانند مانع موفقیت کمپین شما شوند، اجتناب کنید. این اشتباهات ممکن است تمام تلاشهای شما را به هدر دهند، پس به طور کامل آنها را بخوانید و هنگام بازاریابی اس ام اس انبوه حواستان به آنها باشد.
استفاده بیش از حد
بمباران گیرندگان با پیام انبوه یا ارسال پیام در زمانهای نامناسب میتواند مخاطبان شما را آزار دهد و منجر به انصراف یا شکایت شود. بسیار مهم است که تعادلی برای ارسال پیامک ایجاد کنید. هنگام برنامهریزی پیامها، اولویتها را در نظر بگیرید و مخاطبان خود را برای ارسال محتوای مرتبط تقسیمبندی کنید.
عدم بهینه سازی
SMS انبوه در دستگاههای تلفن همراه خوانده میشوند، بنابراین اطمینان از بهینهسازی پیامهای شما برای تلفن همراه ضروری است. بیتوجهی به بهینهسازی موبایل میتواند منجر به ایجاد تجربه کاربری ضعیف شود و خواندن یا تعامل با پیامهای شما را برای گیرندگان دشوار کند. برخی از ملاحظات کلیدی برای بهینهسازی موبایل عبارتند از:
● طول پیام: پیام های خود را مختصر نگه دارید. پیامهای طولانیتر ممکن است قطع شوند یا به چند قسمت تقسیم شوند، که میتواند برای گیرندگان گیجکننده باشد. حتی اگر چنین اتفاقی نیوفتد و پیامها سالم به دست افراد برسد، آنها به احتمال خیلی زیاد اصلا آن را نمیخوانند. اکثر افراد در مواجهه با پیامک طولانی حتی یک خط از آن را نیز نمیخوانند.
● از کاراکترهای خاص یا ایموجیها که ممکن است در همه دستگاهها به درستی نمایش داده نشوند، خودداری کنید.
● دعوت به عمل: اگر پیام شما حاوی CTA (مثلا یک لینک) است، مطمئن شوید که ضربه زدن یا کلیک کردن روی صفحه موبایل آسان است. اطمینان حاصل کنید که پیوندهای ارائه شده سازگار با موبایل هستند و به صفحات فرود مورد نظر شما متصل میشوند.
راز موفقیت در ارسال پیام انبوه
راز موفقیت در ارسال پیامکهای انبوه چیست؟ باید یک استراتژی برنامهریزی شده داشته باشید و آن را به طور موثر اجرا کنید. در ادامه چند نکته ضروری را یادآور میشویم که باعث میشوند بهترین نتیجه را از کار خود بگیرید.
● قبل از هرچیز هدف خود را به وضوح مشخص کنید. آیا در تلاش برای تبلیغ یک محصول، جمع آوری بازخورد، ترغیب به افزایش حضور در یک رویداد، یا دستیابی به اهداف دیگری هستید؟ آنها را روی کاغذ بنویسید.
● متناسب با اهداف خود، مخاطبین مورد هدف را مشخص کنید.
● متن پیام خود را جوری تنظیم کنید که با سلیقه مخاطب هدف همخوانی داشته باشد، نه سلیقه خودتان.
● زمان مناسبی را برای ارسال انتخاب کنید.
● در پیامهای خود ارزشی را بگنجانید که مشتری را ترغیب به اقدام کند. ارزشی مانند تخفیف، جایزه یا غیره.
● همواره بر اساس نتیجهای که دریافت میکنید، پیامهای خود را بهینه کنید.
● ثبات داشته باشید. منظور این است که تبلیغات شما با اس ام اس انبوه این طور نباشد که یک ماه چندین پیام ارسال کنید و بعد چند ماه ناپدید شوید. اگر بپرسید مهمترین عامل موثر در موفقیت تبلیغات با پیامک انبوه چیست؟ جواب همین ثبات داشتن است.
حرف آخر
پیامک انبوه میتواند در دنیای کسبوکار یا فروشگاه شما تحولی بزرگ ایجاد کند. این روش ارتباطی با اینکه یکی از قدیمیترین کانالهای ارتباطی است، اما هنوز هم بیش از هر روش دیگری توسط مخاطبین مورد استقبال قرار میگیرد و توجه افراد را به خود جلب میکند. علاوهبراین، مقرونبهصرفه است و در کسری از دقیقه امکان دسترسی شما به هزاران نفر را محیا میکند؛ ازاینرو اگر به دنبال ایجاد رشد و افزایش میزان فروش خود هستید، به ارسال پیامک انبوه به طور جدی فکر کنید.