چطور با یک معرفی محصول خوب فروش خود را چند برابر کنیم؟

2
زمان مطالعه: 9 دقیقه

هر قدر تولید یک محصول مهم باشد؛ معرفی محصول از آن مهم‌تر است. در این بازار بزرگ با تنوع بالای محصولات و رقبای قدر، تا زمانی که استراتژی مناسبی برای معرفی محصول نداشته باشید، حتی بهترین محصول‌ها نیز در سایه می‌مانند.

برای دیده شدن و جلب توجه مشتریان، باید نه تنها محصول خود را به خوبی بشناسید، بلکه نیازهای مخاطب و ویژگی‌های رقبا را نیز در نظر بگیرید. تنها از این طریق می‌توان راهکارهای معرفی مؤثری ایجاد کرد که موجب افزایش فروش و تقویت جایگاه برند در بازار شود.

در این مقاله به شما خواهیم گفت که چطور یک استراتژی خوب برای معرفی محصول جدید خود بچینید و چه راهی را برای دیده شدن محصول جدید خود انتخاب کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید:

نکاتی مهم که پیش از معرفی محصول باید بدانید

معرفی محصول جدید
پیش از اینکه اقدام به چیدن برنامه برای معرفی محصول کنید لازم است به چند نکته مهم توجه کنید.

حتما شما هم تابه‌حال محصولات زیادی را دیده‌اید که در عین کارایی و کیفیت بسیار بالا، فروش کمی دارند و به اندازه کافی در بازار دیده نشده‌اند. علت این مسئله توجه نکردن به نکاتی است که پیش از معرفی و پروموت یک محصول باید آن را درنظر گرفت. نکاتی مهم و ساده که تاثیر دیده شدن محصول شما در بازار را چند برابر می‌کند.

محصول خود را خوب بشناسید تا بتوانید خوب معرفی کنید

پیش از اینکه اقدام به فروش محصول خود کنید بهتر است چند سوال مهم را از خود بپرسید:

هدف از تولید این محصول چیست؟
محصول من چه نیازی از مخاطبان را رفع می‌کند؟
ارزش پیشنهادی محصول من چه چیزهایی است؟
مشتریان با داشتن این محصول چه مزایایی کسب می‌کنند؟

پرسیدن این سوال‌ها باعث می‌شود با تمامی ابعاد محصول خود آشنا باشید، بهترین قیمت‌گذاری محصول را انجام دهید و در هنگام پروموت آن به مشتری با آمادگی کامل ظاهر شوید.

شناخت پرسونا و مخاطبان

این بسیار مهم است که بدانید محصول شما برای چه نوع مخاطبی تولید شده است. آیا اغلب مخاطبان شما زن هستند یا مرد؟ چه سن و سالی دارند؟ چه شغلی دارند؟ چه دغدغه‌هایی در زندگی دارند و تمایل و علایقشان به کدام سمت است؟

شناخت درست مخاطبان باعث می‌شود احساس نزدیکی و شناخت بیشتری نسبت به پرسونای محصولات داشته باشید و در نهایت روش بهتری را برای معرفی پیدا کنید.

تحلیل و بررسی رقبای محصول

قبل از اینکه محصول خود را معرفی کنید باید تسلط کاملی به رقبایتان داشته باشید تا بتوانید یک معرفی محصول کاملا هوشمندانه داشته باشید و مزیت رقابتی خود را برجسته‌تر کنید. این کار باعث می‌شود به خوبی به مخاطبان خود نشان بدهید که چرا انتخاب محصول شما منطقی تر و ارزشمندتر از نمونه‌های دیگر بازار است.

فقط کافی است چند سوال زیر را از خود بپرسید:

رقبای من چه کسانی هستند؟
چه محصولی را با چه ویژگی‌هایی می‌فروشند؟
قیمت محصول آن‌ها چقدر است؟
چه نقاط قوت و ضعفی در محصول آن‌ها وجود دارد؟
مشتریان درباره رقبای من چه نظری دارند؟

چیدن بهترین استراتژی معرفی محصول

معرفی محصول بدون استراتژی درست، مثل بازی کردن بدون نقشه است؛ شاید شانس بیاورید، اما احتمال شکست خیلی بیشتر است.

استراتژی درست در معرفی محصول به مشتری به شما کمک می‌کند بدانید چه بگویید، چطور بگویید و به چه کسی بگویید.

وقتی استراتژی مشخص داشته باشید، مسیر معرفی محصولات هدفمند، منسجم و متقاعدکننده می‌شود و شانس موفقیت فروش چند برابر خواهد شد.

برای اینکه یک استراتژی درست و دقیق برای پروموت محصول داشته باشید لازم است نکات زیر را به خوبی رعایت کنید:

هدفتان را از معرفی محصول مشخص کنید

افزایش آگاهی؟ جذب مشتری جدید؟ یا فروش فوری محصول؟

هر محصولی در مرحله معرفی ممکن است هدف متفاوتی داشته باشد. دانستن هدف نهایی از معرفی یک محصول باعث می‌‎شود راهکار موثرتری برای معرفی و پروموت آن پیش بگیریم.

قطعا محصولی که با هدف جذب مشتری معرفی می‌شود با محصولی که تنها برای افزایش آگاهی از حضور برند در میان خیل زیاد رقبا معرفی می‌‎شود استراتژی متفاوتی را هم می‌طلبد.

ارزش اصلی محصول خود را در یک جمله کوتاه یا شعار بیاورید

مشتریان دوست دارند در اولین برخورد با محصولات بدانند تفاوت این محصول جدید با بقیه چیست؟ چرا باید بقیه محصولات مشابه را کنار بگذارند و محصول شما را بخرند؟

نوشتن و بیان ارزش پیشنهادی محصول راه ارتباطی شما را با مشتریان و مخاطبان سرعت می‌دهد و اولین سوالات ذهنی آن‌ها را پاسخ می‌دهد

بدانید که بهترین بستر برای معرفی محصول من کجاست؟

این نکته مهمی است که بدانید راه دیده شدن محصول شما از چه بستری می‌گذرد؟ اینستاگرام؟ پیامک؟ ملاقات حضوری؟ بیلبوردهای محیطی؟

البته برای اینکه بهترین بستر برای معرفی محصولتان را پیدا کنید باید شناخت کامل و مسلطی بر محصول و بازار داشته باشید تا بتوانید بهترین بستر را برای چیدن استراتژی بازاریابی انتخاب کنید.

یک برنامه‌ زمانی مشخص برای زمان معرفی محصول داشته باشید

مشخص کردن زمان معین برای معرفی محصول یکی از ارکان اصلی یک استراتژی بازاریابی خوب است. مشخص کردن برنامه زمانی (روزانه، هفتگی یا سالانه) کمک می‌کند تا برنامه‌ریزی‌ بهتری برای پروموت داشته باشید و نتایج را بهتر و دقیق‌تر بررسی کنید. البته فراموش نکنید که هر محصول بنا بر استراتژی، نوع بازاریابی و هدفی که دارد برنامه زمانی خاص خود را می‌طلبد.

بررسی نتایج معرفی محصول و در صورت نیاز تغییر استراتژی

هیچ استراتژی بازاریابی برای معرفی محصول از ابتدا کامل نیست. چراکه بازار، مشتریان و شرایط رقابتی همواره درحال تغییرند.اگر بعد از معرفی محصول نتایج بازاریابی را بررسی نکنید هیچوقت متوجه نخواهید شد که کجای کار را درست عمل کرده‌اید و کجای مسیر نیاز به اصلاح و تغییر دارد.

برای جلوگیری از تکرار اشتباه‌ها، حتما بررسی کنید که پیام محصول روی مخاطبان شما به خوبی اثرگذار بوده یا نه؟ کدام کانال‌های معرفی بازخورد بهتری داشته‌اند و مشتری‌ها به کدام بخش‌ از محصول شما بیشتر توجه کرده‌اند.

مقاله پیشنهادی: بهترین کالا برای فروش اینترنتی؛ لیست پرفروش‌ترین چیزها در اینترنت

روش‌های مختلف معرفی و پروموت محصول

هرقدر هم محصول شما کیفیت، قیمت و کارایی بالا داشته باشد تا زمانی‌که راه مناسبی برای پروموت و دیده شدن آن استفاده نکنید بی‌فایده است. در ادامه به معرفی چند روش رایج در معرفی محصول می‌پردازیم:

معرفی محصول با تبلیغات پیامکی

تبلیغات پیامکی یکی از اصلی‌ترین روش‌ها برای تبلیغ محصولات است. هم ساده و در دسترس است، هم به نسبت سایر روش‌ها هزینه کمتری دارد. اما چطور متن معرفی محصول برای پیامک بنویسیم که کارایی داشته و حاوی جملات مشتری پسند باشد؟ در ادامه به شما می‌گوییم:

شروع جذاب داشته باشید

در ابتدای متن پیامک خود از کلماتی استفاده کنید که توجه مخاطب را جلب کند.

کلماتی مثل «تخفیف ویژه»، «جدیدترین محصول»، «فقط امروز» جذابند و در اولین چشم مشتری را می‌گیرند و او را متقاعد می‌کنند تا انتهای پیامک را بخواند.

به جای ویژگی، از فایده حرف بزنید

محصول شما ممکن است برای شما ویژگی‌های بسیار مطلوبی داشته باشد؛ اما برای مشتری مهم این است که این محصول چه فایده‌ای برای او دارد. پس:

ـ نگویید «ما دستگاه جدید داریم»
+بگویید «با دستگاه جدیدمون وقت و هزینه‌ت نصف میشه».

کوتاه و شفاف باشید

پیامک جای توضیح مفصل نیست. نه مشتری حوصله دارد که یک پیامک طولانی را بخواند؛ نه از لحاظ هزینه برای شما منطقی است که یک پیامک طولانی بنویسید. یک خط روشن و مستقیم بهتر از سه خط پراکنده‌ست.

راه اقدام به عمل را ساده کنید

مخاطب جذب شده باید به سادگی به محصول شما برسد تا بتواند سریع بخرد. پس مسیر اقدام به عمل مدنظر خود را هم بسیار قابل دسترس بسازید و هم بسیار ساده. بسیاری از مشتریان تمایل به خرید دارند اما گاهی به دلیل پیچیدگی بی‌دلیل مسیر خرید و اقدام در میانه‌ی راه منصرف می‌شوند.

یک لینک ساده برای کلیک، یک ریپلای به پیام و یا یک شماره تماس کوتاه، جذاب‌تر از پیام دادن در اینستاگرام یا ایمیل کردن است.

شخصی‌سازی کرده‌اید؟ پس برنده‌اید

آدم‌‎ها عاشق دیده شدن و احساس منحصر به فرد بودنند. پس چه چیزی بهتر از اینکه نام کوچک مخاطب را در ابتدای پیامک ذکر کنید؟ حتی اشاره به خرید قبلی می‌تواند روی فروش و اقدام به خرید مشتریان شما اثربخشی بالایی داشته باشد.

نمونه متن معرفی محصول جدید

مشتری گرامی
نسخه جدید اپلیکیشن (...) آماده است.
همین الان آخرین نسخه را نصب کنید و لذت ببرید.
(...)عزیز
آماده‌ای تا امشب با جدیدترین محصولات نارگیل آشنا بشی؟
ساعت ۲۰ امشب توی فروشگاه حضوری منتظرتیم.
محصولی که مدت‌ها منتظرش بودی موجود شد! منتظر چی هستی؟
بزن روی لینک زیر و خریدت رو همین الان ثبت کن
(لینک)
جدیدترین کفش‌های آدیداس را در فروشگاه نارگیل ببینید.
بهترین کیفیت با کمترین قیمت
آدرس:

همچنین می‌توانید از باشگاه مشتریان دایرکت برای ارسال پیامک به مشتریان خود استفاده کنید. هر نوع کسب‌و‌کاری داشته باشید می‌توانید پیامک آماده مدنظر خود را انتخاب و برای مشتریان ارسال کنید.

اطلاعات بیشتر درباره دایرکت

معرفی محصول در اینستاگرام

اینستاگرام با بیش از ۲ میلیارد کاربر فعال اثرگذارترین مکان برای تبلیغ محصولات محسوب می‌شود. تعداد بسیار بالای کاربران فعال کمک می‌کند تا محصولات جدید با سرعت بسیار بالاتری نسبت به سایر شبکه‌های اجتماعی دیده شوند. البته برای دیده شدن در این شبکه اجتماعی پرمخاطب لازم است تسلط مناسبی به الگوریتم اینستاگرام داشته باشید و محتوای خوبی را هم تولید کنید.

بیش از 2 میلیون کاربر فعال در اینستاگرام این شبکه اجتماعی را تبدیل به یکی از بهترین بسترها برای معرفی محصولات است

چطور یک سناریو معرفی محصول در اینستاگرام بنویسیم؟

به‌طور کلی نوشتن یک سناریو معرفی محصول در اینستاگرام نیازمند چند قدم اصلی است.

با یک شروع جذاب و کوتاه آغاز کنید.
مشکل و درد مشتری را هدف بگیرید و آن را نشان دهید
از محصول جدید خود به عنوان راهکار این مشکل پرده‌برداری کنید.
مزیت و ارزش پیشنهادی محصول را به نسبت رقبا نشان دهید.
از مخاطب بخواهید که به هر روشی (کلیک روی لینک، تماس، ثبت‌نام یا مشاهده) اقدام به خرید محصول شما کنند.
برای افزایش تعامل سناریو را با یک جمله تحریک‌کننده به پایان برسانید.

نمونه سناریو ویدیو برای معرفی محصول جدید

سکانس اول:
دانشجویی خسته که روی میزی با چند لیوان قهوه و جزوه و کتاب باز مانده خوابش برده و با صدای زنگ ساعت یک‌باره با دلهره از خواب می‌پرد و متوجه می‌شود که زمان امتحانش گذشته است.
سکانس دوم:
دانشجو در سایت دانشگاه کلمه (رد شده) را می‌بیند و غمگین است. دوستش ناراحتی‌اش را می‌بیند و نزدیک او می‌شود و بعد از فهمیدن ماجرای دانشجو، به او قرص قهوه رعد را معرفی می‌کند.دانشجو با ناامیدی اولین قرص را می‌خورد و به‌یک‌باره از طعم خوب آن هیجان‌زده می‌شود.
سکانس سوم:
دانشجو با انرژی‌ای بی‌نهایت درحال خواندن جزوه‌ها و همزمان انجام چندین کار است اما حتی اندکی احساس خستگی ندارد و کاملا سرزنده و شاد است. امتحانش را با نمره کامل قبول می‌شود، با انرژی بسیار بالا درحال ورزش کردن است و با خوش اخلاقی فراوان حتی به پیرزن توی خیابان هم کمک می‌کند تا خریدش را به خانه برساند.
سکانس چهارم:
دانشجوی خوشحال بعد از احساس رضایت کمک به پیرزن در خیابان به جعبه قرص قهوه رعد نگاه می‌کند و آن را درون جیب خود با لبخندی امیدوارکننده می‌گذارد.
سکانس پنجم:
” انرژی‌ت همیشه توی جیبته، نذار بیفته” روی صفحه نقش می‌بندد و لینک صفحه خرید قرص از طریق وب‌سایت در پایین صفحه ذکر شده است.

نوشتن سری استوری معرفی محصول

روش نوشتن استوری معرفی محصول هم شبیه نوشتن سناریو برای ویدیو بازاریابی است. با این تفاوت که این سری استوری می‌تواند به جای کلیپ، تبدیل به داستان متنی جذاب باشد.

استوری اینستاگرام به دلیل کوتاه بودن قابلیت اینگیجمنت و درگیری بالایی میان شما و مشتریان دارد.

در نوشتن سری استوری‌ در اینستاگرام از تکنیک داستان‌سرایی یا Storytelling برای اثربخشی بیشتر استفاده کنید. با این تفاوت که در این داستان‌ها قهرمان مشتری‌های شما هستند و محصول شما راه‌حلی برای نجات این قهرمان از مشکلی که دارد.

نمونه سناریو استوری معرفی محصول

فرض کنیم می‌خواهیم یک شامپوی گیاهی را به عنوان محصولی جدید معرفی کنیم. روند نوشتن سناریو برای یک سری استوری می‌تواند به شکل زیر باشد:

  • اسلاید ۱: شما هم از اینکه همیشه قبل از بیرون رفتن از خونه لازمه دوش بگیرید و موهاتون رو بشورید چون خیلی سریع چرب میشه خسته شدید؟
  • اسلاید ۲: می‌خواید یه راهکار علمی، سریع و ارزون معرفی کنیم که تا همیشه راحت باشید؟
  • اسلاید ۳: «شامپوی جدید آوا با فرمولاسیون گیاهی، هم چربی اضافه موهاتون رو کنترل می‌کنه و هم موهاتون رو براق و سبک نگه ‌می‌داره و هم قیمت خیلی مناسبی داره
  • اسلاید ۴ (کال تو اکشن): یه بار امتحان کافیه برای اینکه تفاوتش رو احساس کنید. برای سفارش روی لینک زیر کلیک کنید:

مقاله پیشنهادی: چگونه فروش سایت را بالا ببریم؟ راهنمای کامل افزایش فروش با سایت برای کسب‌وکارهای ایرانی

چطور بفهمیم روش معرفی محصولی که استفاده کرده‌ایم کاراست؟

هیچ محصولی در فرایند معرفی و بازاریابی موفق نمی‌‎شود اگر با استفاده از شاخص‌های اندازه‌گیری موفقیت سنجیده نشود. این شاخص‌ها بسته به نوع محصول، هزینه معرفی و پروموت، بسترهای بازاریابی، تعداد فروش و … مختلف است. اما برای اینکه مطمئن شوید محصول شما مسیر درستی را برای رسیدن به دست مشتری طی کرده، لازم است از روش‌های مختلفی برای تحلیل آن استفاده کنید:

تجزیه و تحلیل داده‌های فروش

مهم‌ترین نشانه موفقیت معرفی محصول، افزایش فروش است. اگر بعد از معرفی محصول، فروش شما افزایش پیدا کرده، به احتمال زیاد روش معرفی مؤثر بوده است.

بهتر است میزان فروش قبل و بعد از معرفی محصول را هم مقایسه کنید. این کار به شما کمک می‌کند که بفهمید معرفی محصول چقدر تأثیرگذار بوده است.

اندازه‌گیری میزان تعامل (Engagement)

اگر معرفی محصول در شبکه‌های اجتماعی انجام شده، حتما شاخص‌های نرخ کلیک (CTR)، لایک‌ها، کامنت‌ها و اشتراک‌گذاری‌ها را بررسی کنید.

نظرات مثبت مشتریان و بازخوردها به خوبی این مساله رانشان می‌دهد که معرفی محصول تا چه اندازه برای مشتریان جذاب بوده. اگر واکنش‌های مثبت و سؤالات زیاد دریافت کرده‌اید، یعنی روش معرفی کارا بوده است.

اندازه گیری داده ها در جهت بازاریابی برای معرفی محصول جدید
هیچ محصولی در فرایند معرفی و بازاریابی موفق نمی‌‎شود اگر با استفاده از شاخص‌های اندازه‌گیری موفقیت سنجیده نشود.

استفاده از نظرسنجی‌ها و بازخورد مشتریان

می‌توانید از مشتریان بپرسید که چطور از معرفی محصول شما مطلع شده‌اند و چقدر تحت تأثیر قرار گرفته‌اند.

انجام آزمون A/B (مقایسه دو نسخه متفاوت از معرفی محصول) هم یکی از مفیدترین روش‌های سنجش موفقیت بازاریابی و معرفی محصول محسوب می‌شود.

مقایسه با رقبا

بررسی کنید که رقبای شما چگونه محصولات مشابه را معرفی کرده‌اند و چه نتایجی به‌دست آورده‌اند. اگر روش شما به اندازه یا بیشتر از رقبا موفق بوده، می‌توانید اطمینان داشته باشید که روش معرفی شما کارایی لازم را داشته است.

جمع‌بندی

همانطور که دیدید، حتی اگر بهترین و باکیفیت‌ترین محصول را هم داشته باشید تا زمانی که با روشی مناسب به معرفی محصول خود نپردازید بی‌فایده است. برای موفقیت در معرفی محصول، لازم است با شناخت کامل از محصول، مخاطبان و رقبا، استراتژی دقیقی برای پروموت آن بچینید. این فرایند نه تنها باعث افزایش فروش محصولات شما خواهد شد بلکه جایگاه برند شما را در بازار تقویت کرده و نام شما را در ذهن مشتریان جاودانه خواهد کرد.

Picture of فاطمه قاسمی

فاطمه قاسمی

سال‌ها گشتن در دنیای بزرگ ادبیات همراه با سرسپردگی بسیار به رشد و یادگیری، من را به دنیاهای متفاوتی رساند. از آموزش پشت صندلی‌های دانشگاه گرفته تا گشتن در جهان بزرگ مارکتینگ. و حالا اینجا هستم، نویسنده‌ای علاقه‌مند به کسب و کار با کلمات.
برچسب ها
دیدگاه

نظرات کاربران

۵۰۰ هزار تومان تخفیف

جوجه‌های آخر پاییز رو امروز بشمار! تخفیف ویژه خرید دستگاه دایرکت فروش پاییز امسالت رو چندبرابر کن!

فقط تا ۲۸ شهریور