فروش تلفنی

۱۵ راز فروش تلفنی که منجر به فروش حداکثری می‌شود!

2
زمان مطالعه: 11 دقیقه

فروش تلفنی یکی از مؤثرترین راه‌کارهای فروش در کسب‌وکارهای مختلف است. البته به‌شرط آن که در چند ثانیه اول بتوانید طرف مقابل را برای گوش دادن به ادامه صحبت‌هایتان قانع کنید! سایت revdash می‌گوید:

80 درصد تماس‌ها برای فروش تلفنی در همان 20 ثانیه اول به اتمام می‌رسد و فروشی صورت نمی‌گیرد؛ چرا که فروشنده استراتژی، لحن و مکالمه درستی برای ترغیب مشتریان به خرید محصول یا خدمات ندارد.

اگر شما تاکنون نتوانسته‌اید فروش تلفنی موفقی را تجربه کنید، احتمالاً نیاز به آموزش فروش تلفنی و یادگیری تکنیک‌های آن دارید. در این مقاله قرار است نحوه فروش تلفنی موفق و تکنیک‌های آن را یاد بگیرید و سپس، به سراغ بررسی چک‌لیست و نمونه مکالمه فروش تلفنی برویم.

فروش تلفنی؛ راهی برای راهنمایی مشتریان و ترغیب به خرید

فروش تلفنی یعنی فروش محصول یا خدمات کسب‌وکارتان از طریق تلفن زدن بدون نیاز به دیدار حضوری با مشتریان. در این روش باید پیشنهادات جذابی در کنار اعتمادسازی ارائه کنید!

همچنین در این روش فن بیان با مشتری و روانشناسی فروش تلفنی اهمیت زیادی برای کشف نیاز مشتریان دارد. فروش تلفنی موفق هدف فقط فروختن نیست؛ بلکه راهنمایی و کمک کردن به مشتریان است که مشتری خودش ترغیب به خرید شود.

با اولین تماس هویت برندتان در ذهن مشتریان شکل می‌گیرد و مقدمه‌ای برای تماس‌های بعدی است. اگر تماس اول با رعایت اصول فروش تلفنی باشد، مشتری برای پاسخ دادن به تماس‌هایتان و گفتگو با شما انگیزه کافی خواهد داشت.

گاهی اوقات با اجرای ترفندهای فروش تلفنی، با همان تماس اول هم می‌توانید بفروشید.

تفاوت فروش تلفنی با بازاریابی حضوری که باید به آن توجه کنید!

بازاریابی حضوری، یکی از قدیمی‌ترین روش‌های جذب مشتری و فروش است که هنوز هم در بسیاری از کسب‌وکارها دیده می‌شود. اما چه تفاوتی بین تفاوت فروش تلفنی با بازاریابی حضوری وجود دارد؟ 4 مورد از تفاوت‌های بازاریابی حضوری و تلفنی عبارتند از:

هزینه و زمان اجرا

فروش حضوری یعنی پرداخت هزینه‌های حمل‌ونقل، صرف زمان و گاهی جلسات طولانی برای حضور در کنار مشتری. درحالی‌که بازاریابی از طریق فروش تلفنی تنها با یک تلفن زدن انجام می‌شود و می‌توانید در مدت زمان مشابه با مشتریان بیشتری تماس بگیرید.

نحوه ارتباط با مشتریان و میزان تاثیرگذاری

فروش حضوری از طریق حضور فیزیکی و ارتباط چهره‌به‌چهره با مشتریان است؛ این یعنی تماس چشمی، امکان نمایش مستقیم محصول و استفاده از زبان بدن در فروش را دارید. درحالی‌که فروش تلفنی از راه دور است و با لحن، صدا و قدرت کلمات انجام می‌شود. بنابراین، تاثیرگذاری فروش مستقیم باتوجه‌به ارتباط چهره‌به‌چهره، بیشتر است.

راحتی و سرعت پیگیری

فروش حضوری بسیار مشکل و زمان‌بر بوده و سرعت پیگیری آن هم خیلی کند است. درحالی‌که فروش تلفنی خیلی راحت و سریع انجام می‌شود و فقط با یک تلفن زدن می‌توانید هماهنگی‌ها و پیگیری‌ها را انجام دهید. بنابراین سرعت پیگیری و راحتی در فروش تلفنی بسیار بیشتر است.

اگر به دنبال گسترش سریع بازار، راحتی و کاهش هزینه‌ها هستید باید به سراغ فروش تلفنی بروید. اگر هم به دنبال ارتباط عمیق و اعتمادسازی مستقیم مشتریان هستید، فروش حضوری انتخاب بهتری است.

مهم‌ترین اصول فروش تلفنی کدام هستند؟

یکی از مهم‌ترین بخش‌های آموزش فروش تلفنی، یادگیری اصول آن است. 10 مورد از مهم‌ترین اصول فروش تلفنی عبارتند از:

اصول فروش تلفنی

کسب آمادگی کامل و بررسی اطلاعات مشتریان قبل از تماس
معرفی و شروع قدرتمند مکالمه با مشتری
ایجاد حس اعتماد و صمیمیت در مکالمه با مشتری
گوش دادن فعال به مشتری
پرسیدن سوالات هدفمند از مشتری برای برطرف کردن نیاز مشتری
مکالمه در مورد مزایا و فواید محصول به‌جای ویژگی‌های محصول
تمرکز روی راهنمایی مشتری به‌جای فروش
بررسی علت جواب منفی مشتریان برای خرید و پیدا کردن پاسخ‌های منطقی در جهت رفع نگرانی‌های مشتری
داشت یک پایان سازنده در انتهای مکالمه با مشتری
پیگیری وضعیت مشتری در تماس‌های بعدی

با رعایت این اصول در فروش تلفنی، میزان فروش کسب‌وکارتان افزایش پیدا می‌کند. هر چقدر ارتباط واقعی‌تر و صادقانه‌تر باشد، احتمال خرید مشتریان بیشتر است؛ بنابراین باید تمرکزتان را روی کمک به مشتری قرار دهید، نه فقط فروش محصول یا خدمات.

5 گام فروش تلفنی که برای بهبود فروشتان نیاز است طی کنید!

اگر قصد استفاده از بازاریابی و فروش تلفنی در کسب‌وکارتان را دارید، باید مراحل آن را بدانید. 5 مرحله در فروش تلفنی که می‌تواند فروشتان را دو چندان کند عبارتند از:

5 گام فروش تلفنی

مرحله اول) آماده‌سازی قبل از تماس

اولین قدم، آماده‌سازی قبل از تماس است. پیش از هر کاری اطلاعات مشتری را بررسی کنید و نیازهای احتمالی او را بسنجید. پس از بررسی اطلاعات مشتریان و نیازهای احتمالی او، هدفتان از تماس را مشخص کنید؛ هدفتان فروش، اعتمادسازی یا برندسازی است؟ در مرحله بعد، سناریوهای احتمالی را بررسی کنید و ببینید که واکنش مشتری نسبت به تماس شما چه چیزهایی است؟ با آماده کردن این موارد، آماده تماس گرفتن با مشتری هستید.

مرحله دوم) تماس با مشتری، جلب توجه و اعتماد

دومین قدم، تماس با مشتری است؛ 30 ثانیه اول تعامل با مشتری آن‌قدر مهم است که می‌تواند سرنوشت بازاریابی تلفنی را رقم بزند. ابتدا کسب‌وکارتان را با اعتماد به ‌نفس و انرژی بالا معرفی کنید و سپس به سراغ معرفی محصول بروید. لحن گفتگو باید طوری باشد که حس اعتماد و علاقه در مشتریان ایجاد کند؛ در واقع مشتری باید حس کند که یک مشاور با او تماس گرفته است؛ نه کسی با هدف گفتگوی تبلیغاتی و فروش.

مرحله سوم) پرسیدن سوالات هدفمند، نیازسنجی و گوش دادن به مشتری

سومین قدم، پرسیدن سوالات هدفمند است که از قبل آماده کرده‌اید تا نیاز و دغدغه مشتریان را کشف کنید. از سوالات ساده در حوزه مرتبط با محصول شروع و سپس با گوش دادن فعال، نگرانی مشتری در مورد خرید محصول را بررسی کنید. هر چقدر اطلاعات بیشتری دریافت کنید، در نهایت می‌توانید پیشنهاد جذاب‌تری بدهید. همچنین این اطلاعات را ثبت و در تماس‌های بعدی استفاده کنید.

مرحله چهارم) ارائه پیشنهاد جذاب و شگفت‌انگیز بر اساس نیاز مشتری

در قدم چهارم، می‌توانید پیشنهاد شگفت‌انگیزی بر اساس اطلاعاتی که از مشتری دارید، ارائه کنید. پیش از هر چیزی به مشتری بگویید که محصول یا خدمات شما چطور به رفع نیاز یا مشکل او کمک می‌کند؛ مثلاً اگر اپلیکیشن حسابداری دارید، به او بگویید که چطور در مدیریت و کاهش هزینه‌ها کمک خواهد کرد! در واقع باید به سراغ مزیتی از محصول بروید که با نیاز یا مشکل مشتری ارتباط دارد، نه سایر ویژگی‌های محصول یا خدمات خود.

مرحله پنجم) تبدیل اعتراض به فرصت، فروش و پیگیری

در قدم پنجم، اگر مشتری قصد ثبت سفارش را دارد که مستقیم محصول را فروخته‌اید. اگر با اعتراض یا جواب منفی روبرو شدید، علت را بررسی کنید؛ اگر مشتری در مورد قیمت اعتراض دارد، در مورد کیفیت و عمر مفید محصول صحبت کنید که در دراز مدت به کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند. حتی اگر برایتان مقدور است، تخفیف جذابی در اختیارش قرار دهید تا اعتراض مشتری را به فرصت فروش تبدیل کنید. پس از فروش، پیگیری را فراموش نکنید؛ چرا که احتمال نهایی شدن خرید مشتریان در تماس‌های بعدی، چند برابر تماس اول است.

تکنیک‌های فروش تلفنی حرفه‌ای

فروش تلفنی موفق نیاز به شناخت تکنیک‌های فروش تلفنی و تکنیک‌‌های کلامی جذب مشتری دارد. 5 مورد از مهم‌ترین تکنیک‌ها و رموز فروش تلفنی عبارتند از:

آماده‌سازی ذهن و داشتن یک هدف مشخص

قبل از تماس با مشتری حتماً ذهن خود را آماده کنید؛ چرا که تماس تلفنی همیشه با کمی استرس همراه است و اگر آمادگی نداشته باشید، شروع تماس تلفنی قدرتمند نخواهد بود.

هدف از تماس تلفنی را در گوشه‌ای از ذهن خود داشته باشید و نکاتی که قرار است در فروش تلفنی مطرح کنید را قبل از تماس، روی کاغذ یادداشت کنید.

دوری کردن از بحث‌های غیرضروری و حاشیه‌ای

صحبت‌های غیرضروری و حاشیه‌ای در فروش تلفنی بسیار خسته‌کننده است؛ چرا که حس اتلاف وقت به مشتری می‌دهد. بنابراین همیشه حول نیاز مشتری، محصول یا خدمات خود صحبت کنید و از طولانی کردن تماس پرهیز کنید. چرا که مشتری خسته می‌شود و انگیزه‌اش برای پاسخ دادن به تماس‌های بعدی شما از بین می‌رود.

مشتاق کردن مشتریان برای ادامه گفتگو با ادبیات حرفه‌ای

گفتگو با ادبیات حرفه‌ای اما صمیمانه کمک زیادی به ارتباط موثر در فروش تلفنی می‌کند. گاهی اوقات مشتری احساس می‌کند که شما در حال روخوانی از متنی خاص هستید که این موضوع احتمال خرید را کاهش می‌دهد. بنابراین یکی از تکنیک‌های فروش تلفنی این است که با مشتریان مکالمه طبیعی داشته باشید تا مشتری راحت‌تر بتواند با شما ارتباط برقرار کند.

پیدا کردن نقاط مشترک با مشتریان و راحت‌تر کردن فضای گفتگو

یکی از تکنیک‌های فروش تلفنی، پیدا کردن نقاط مشترک است؛ مثلاً اگر هر دو از یک شهر دیگر هستید اما در تهران زندگی می‌کنید، این موضوع می‌تواند همان نقطه مشترک باشد. با پیدا کردن همین وجه اشتراک ساده می‌توانید رابطه صمیمی‌تری برقرار کنید و تماس تلفنی موفق داشته باشید.

با داشتن و پیدا کردن نقاط مشترک است که مشتری راحت‌تر دلیل خود را نخریدن محصول یا خدمات بیان می‌کند که شاید بتوانید دوباره او را برای خرید محصول خود متقاعد کنید.

تمرکز روی پیدا کردن مزایای مهم محصول بر اساس نیاز یا مشکل مشتری

در فروش تلفنی نباید تمرکزتان روی فروش باشد؛ بلکه گوش کردن فعال داشته باشید و ابتدا نیاز یا مشکل مشتری را بشنوید. سپس ببینید که محصول یا خدمات شما چه وجه اشتراکی با نیاز با مشکل مشتری دارد و چطور به او کمک می‌کند! با اشاره به آن می‌توانید انگیزه مشتری برای خرید را بیشتر کنید.

۵ نکته مهم درباره روانشناسی فروش تلفنی

فروش تنها با معرفی و تبلیغ محصول انجام نمی‌شود؛ بلکه با درک مشتری، ارتباط با آنچه در ذهنش می‌گذرد، اعتمادسازی و روانشناسی فروش تلفنی اتفاق می‌افتد. بنابراین یکی از فاکتورهای مهم فروش تلفنی موفق، شناخت و استفاده از تکنیک‌های روانشناسی فروش تلفنی است که در این بخش چند تکنیک روانشناسی فروش تلفنی را بررسی می‌کنیم:

روانشناسی فروش تلفنی

لحن و تن صدا را جدی بگیرید

تن و لحن صدا یکی از مهم‌ترین ابزارهای فروش تلفنی است؛ چرا که مشتری شما را نمی‌بیند، بلکه شنیده می‌شوید. تن صدا باید همراه با انرژی باشد تا مشتری از شنیدن صحبت‌هایتان خسته نشود؛ البته تن صدای پرانرژی با تن صدای خیلی بلند (شبیه به داد زدن) فرق می‌کند. لحن صدا هم باید دوستانه، صمیمی و با خنده باشد.

به‌جای محصول، راه‌حل ارائه کنید

ارائه و تبلیغات محصول این حس را در مشتری ایجاد می‌کند که هدفتان فروش و سود کردن است. درحالی‌که اگر به‌جای محصول، راه‌حل ارائه کنید احتمال فروش بسیار زیاد است. به عبارت ساده‌تر به‌جای ویژگی‌های محصول خود، به مشتری بگویید که محصول شما چطور به او کمک می‌کند. این اتفاق زمانی می‌افتد که سوالات هدفمند از آن‌ها بپرسید و ببینید که دقیقاً به چه چیزی نیاز دارند. سپس آن ویژگی محصول که می‌تواند راه‌حلی برای مشکل مشتری باشد را مطرح کنید.

حس کنجکاوی را در مشتریان زنده کنید

یکی از راه‌های روانشناسی فروش تلفنی، زنده کردن حس کنجکاوی در مشتریان است.

سوالاتی بپرسید که چنین حسی در مشتری ایجاد کند و سوالاتی برایش به‌جود آورد. انسان‌ها به‌طور ذاتی چیزهایی که درک نمی‌کنند را بیشتر دوست دارند.

در چنین حالتی، از شما سوالاتی می‌پرسند که می‌توانید راحت‌تر ارتباط بگیرید، نیازشان را درک کنید و فروش تلفنی موفق داشته باشید.

احساسات و عواطف مشتریان را فعال کنید

شاید برایتان جالب باشد که بدانید اکثر افراد بر اساس احساسات تصمیم به خرید می‌گیرند، نه عقل و منطق. بنابراین یکی از تکنیک‌های روانشناسی فروش تلفنی برانگیخته کردن احساسات و عواطف است؛ می‌توانید حس مثبت یا حتی محدودیت در مشتری ایجاد کنید. مثلاً اگر مشتری احساس کند که پیشنهادتان محدود است و ممکن است هر لحظه محصولتان به پایان برسد، احتمال خرید بسیار زیاد خواهد بود.

به‌جای تخریب رقبا، خودتان را در ذهن مشتری برجسته کنید

تابه‌حال برایتان پیش آمده که شخصی از شخص دیگر بدگویی کند و به‌جای شخص سوم، از همان فرد بدتان بیاید؟ یکی از اشتباهات بزرگ در کسب‌وکارها و فروش تلفنی، بدگویی پشت رقیبان است که این موضوع باعث می‌شود مخاطب حس بدی نسبت به شما پیدا کند.

در فروش تلفنی به‌جای تخریب رقیب، خودتان را در ذهن کاربر برجسته کنید و از موفقیتی که در زندگی انسان‌ها ایجاد کرده‌اید بگویید.

چند نمونه اسکریپت فروش تلفنی؛ متن‌های قدرتمند فروش تلفنی!

در این بخش چند نمونه مکالمه فروش تلفنی را بررسی می‌کنیم که می‌توانید برای فروش تلفنی موفق از آن استفاده کنید:

سلام (نام مشتری)؛ وقتتون بخیر، من (نام شما) هستم از شرکت (نام شرکت). مزاحم وقتتون نمی‌شم، فقط یه دقیقه وقت می‌گیرم. یه پیشنهاد ویژه داریم که احتمالاً نظرتون رو جلب می‌کنه!
سلام (نام مشتری)! من (نام شما) هستم از (نام برند). تماس گرفتم چون تونستیم نظر خیلی از مشتری‌هامون رو در مورد محصول جدیدمون جلب کنیم. میتونم باهاتون در موردش صحبت کنم؟ زیاد وقتتون رو نمی‌گیرم.
سلام(نام مشتری)؛ من (نام شما) هستم از (نام شرکت). چند روز پیش درباره (نام محصول یا خدمات) صحبت کردیم، فقط تماس گرفتم ببینم فرصت کردید در مورد استفاده ازش فکر کنید؟ می‌دونم انتخاب‌هاتون زیاده ولی الان طرح تخفیف‌مون تا (تاریخ) فعاله و بعد از اون قیمت‌ها تغییر می‌کنه. اگر سوالی دارید یا موردی هست که باعث تردید شده، خوشحال می‌شم راهنماییتون کنم.
سلام، وقتتون بخیر. من (نام شما) هستم از (نام شرکت)؛ احتمالاً اسم ما رو قبلاً شنیدید، چون ما با (نام چند برند یا مشتری معروف) همکاری داریم. تماس گرفتم چون یه راهکار جدید داریم که تونسته برای کسب‌وکارهای مشابه شما (نتیجه ملموس) ایجاد کنه. فقط یه سؤال کوتاه بپرسم؛ الان در زمینه (حوزه محصول) چه چالشی بیشتر دارید؟

پس از مطرح کردن این متون فروش تلفنی قدرتمند، باید نیازسنجی را بهترین شکل انجام دهید؛ در واقع ببینید که مشتریان چه نیازی دارند و به‌صورت شخصی‌سازی‌شده راهنمایی کنید.

نکات مهم در فروش تلفنی؛ رمز و رازهای موفقیت در آن

اگر به فکر فروش تلفنی موفق هستید، 4 نکته مهم وجود دارد که باید حتماً رعایت کنید:

گوش دادن فعال

یکی از رموز فروش تلفنی موفق، گوش دادن فعال است. اگر مشتری حس کند که فقط شما صحبت می‌کنید یا فرصت صحبت کردن نمی‌دهید، ترغیب به خرید نمی‌شود. قبل از ارائه پیشنهاد حتماً نیازها و دغدغه‌های مشتریان را هم بشنوید و به آن توجه کنید. چرا که فقط گوش دادن کافی نیست، بلکه باید با گوش دادن فعال، اعتماد و ارتباط انسانی ایجاد کنید.

مدیریت اعتراض‌ها و فرصت ساختن از آن

زمانی که مشتری اعتراض می‌کند، یعنی هنوز هم به صحبت کردن علاقه دارد؛ در غیر این صورت، تماس تلفنی را خاتمه می‌دهد. در چنین شرایطی دلیل مشتری را بپرسید و پاسخی منطقی ارائه دهید.اگر مشتری حس کند که برای او ارزش قائل هستید، شانس بیشتری برای فروش دارید؛ حتی اگر در تماس‌های بعدی فروش اتفاق بیفتد.

ارائه مزایای متناسب با نیاز یا مشکل مشتری

ویژگی‌های محصول یا خدمات شما اهمیت زیادی برای مشتری ندارد؛ بلکه آن ویژگی یا مزیتی از محصول برای مشتری مهم است که می‌تواند نیاز یا مشکل را رفع کند. بنابراین پیشنهاد خود را بر اساس نیاز مشتری مطرح کنید، نه صرفاً ویژگی‌ها و مزایای کلی محصول یا خدمات.

جدی گرفتن پیگیری تماس‌ها

فروش تلفنی در تماس اول کار ساده‌ای نیست و معمولاً در تماس‌های دوم یا سوم به بعد اتفاق می‌افتد. بنابراین پیگیری تماس‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد و اگر واقعاً به دنبال فروش تلفنی موفق هستید، باید آن را جدی بگیرید.

معرفی بهترین کتاب‌های فروش تلفنی

به دنبال بهترین کتاب فروش تلفنی هستید که فروش تلفنی حرفه‌ای را یاد بگیرید؟ در این بخش لیستی از بهترین کتاب‌های فروش تلفنی را بررسی می‌کنیم:

  • کتاب تکنیک ‌های تماس سرد؛ بررسی چالش‌های فروش تلفنی + تکنیک‌ها| لینک
  • کتاب از تماس سرد خارج شوید؛ کتابی برای آشنایی را روش‌های جذب مشتری | لینک
  • کتاب فروش تلفنی به زبان آدمیزاد؛ تکنیک‌های پایه و پیشرفته فروش تلفنی | لینک
  • کتاب فروش به همه از طریق تلفن؛ تمرکز روی فرآیند کامل فروش تلفنی | لینک
  • کتاب تماس هوشمند: ترس، شکست و رد تماس سرد را از بین ببرید؛ تمرکز روی از بین بردن حس مزاحمت هنگام تماس با مشتری و شخصی‌سازی مکالمه | لینک
  • کتاب گفتگوهای سخت: چگونگی بحث در مورد آنچه که بیشتر اهمیت دارد؛ تمرکز روی روان‌شناسی ارتباطی و گوش دادن فعال | لینک
  • کتاب راز واقعی 20% افراد موفق: چگونه فروش خود را از تلفن دوبرابر کنیم؛ تمرکز روی روش‌های برتر فروش تلفنی، مدیریت زمان و ایجاد سیستم پیگیری مشتریان | لینک
  • کتاب نکات فروش تلفنی: 501 ایده برای افزایش فروش از طریق تلفن؛ تمرکز روی تکنیک‌های تماس، مدیریت اعتراض و پیگیری مشتریان
  • کتاب متون فروش تلفنی قدرتمند؛ تمرکز روی اسکریپت‌های آماده فروش
  • کتاب راهنمای کامل احمق برای تماس سرد؛ یادگیری اصول پایه تا مدیریت اعتراض
  • کتاب ترجیح می‌ دهم به جای برقراری تماس سرد، عصب‌کشی کنم؛ تمرکز روی غلبه بر ترس فروش تلفنی و تکنیک‌های روان‌شناخت و افزایش اعتماد به نفس هنگام تماس
  • کتاب رازهای فروش تلفنی: تمرکز روی مهارت‌های فروش از طریق تلفن، نحوه پیگیری تماس‌ها و تکنیک‌های تاثیرگذار کلامی در فروش
  • کتاب چگونه آن را له کنیم، بکشیم و اکنون در تماس سرد مسلط شویم؛ تمرکز روی ذهنیت برنده، ساخت اسکریپت‌های قوی، افزایش نرخ موفقیت تماس و غلبه بر ترس
  • کتاب برقراری تماس سرد برای ترسوها؛ تمرکز روی تبدیل ترس به انگیزه، شروع مکالمه بدون استرس، مقاوم شدن در برابر پاسخ منفی و تکنیک‌های کم ریسک برای فروش تلفنی

چک لیست فروش تلفنی

چک لیست فروش تلفنی شامل 5 بخش قبل، شروع، مکالمه، پایان و بعد از تماس است که عبارتند از:

چک لیست فروش تلفنی قبل از تماس

مشخص کردن هدف تماس
شفافیت صدا قبل از تماس با مشتری
آماده کردن متن فروش با نکات کلیدی مهم
فراهم کردن محیط گفتگو (محیطی ساکت و بدون حواس‌پرتی)
جمع‌آوری و بررسی اطلاعات مشتری (خریدهای قبلی، نیازها و موقعیت شغلی)

چک لیست فروش تلفنی هنگام شروع تماس

لحن و تن صدای مناسب
سلام و احوال‌پرسی در ابتدای تماس
معرفی کوتاه خود و کسب‌وکار موردنظر
سعی در کنجکاو کردن و جلب توجه مشتری با لحن مودبانه و صمیمی

چک لیست فروش تلفنی هنگام مکالمه

گوش دادن فعال به مشتری
مطرح کردن پرسش‌های هدفمند برای کشف نیاز
ارائه مزایا و ارزش محصول بر اساس نیاز مشتری
مدیریت اعتراض‌ها و تبدیل آن به فرصت فروش

چک لیست فروش تلفنی هنگام پایان تماس

یادداشت کردن نکات مهم تماس
ارسال پیشنهادات جذاب با استفاده از پیامک یا ایمیل
مشخص کردن زمان پیگیری (نه خیلی کوتاه، نه خیلی طولانی)
بررسی عملکرد تماس و یادگیری بیشتر برای پیگیری و تماس‌های بعدی

موارد بالا، کامل‌ترین چک لیست فروش تلفنی است که در زمان‌های مختلف به آن نیاز دارید. با رعایت موارد بالا به همراه تکنیک‌های فروش تلفنی می‌توانید فروش بسیار موفقی را تجربه کرده و به رشد کسب‌وکارتان کمک کنید.

سخن پایانی

فروش تلفنی یکی از بهترین و موثرترین کانال‌های بازاریابی و فروش کسب‌وکارها است؛ البته به شرط آن که اصول آن را یاد بگیرید و از جدیدترین تکنیک‌های فروش تلفنی استفاده کنید. در این مقاله به بررسی روانشناسی فروش تلفنی، ترفندها، نکات و چک لیست آن پرداختیم.

اگر شما هم از رازی در مورد فروش تلفنی می‌دانید که از آن نتیجه گرفته‌اید، در بخش نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید تا همه ما، از آن برای موفقیت کسب‌وکارمان کمک کنیم.

4/5 - (1 امتیاز)
Picture of وحید زعفرانلو

وحید زعفرانلو

چند سالی هست که در مورد بازاریابی و موفقیت کسب‌وکارها می‌نویسم و وجه مشترک همشون رو خلاقیت در بازاریابی می‌بینم؛ چیزی که در بازاریابی محتوا هم خیلی دیده می‌شه! در بلاگ دایرکت سعی می‌کنم درباره موضوعات کاربردی در حوزه بازاریابی بنویسم تا این مفاهیم رو خیلی ساده یاد بگیرید.
برچسب ها
دیدگاه

نظرات کاربران

باشگاه مشتریان دایرکت راهکار حرفه‌ای برای جذب مشتریان ثبت و ذخیره شماره مشتریان  ارسال پیامک خودکار پنل هوشمند مدیریت مشتریان مشاوره رایگان