اگر کسبوکاری را اداره میکنید، باید همیشه به دنبال راههایی برای بهبود درآمد خود باشید. یکی از موثرترین راهها برای رسیدن به این هدف، بهکارگیری جدیدترین روش های افزایش فروش است. با توجه به اینکه جامعه و بازار با سرعتی سرسام آور در حال تغییر است، باید بپذیرید که مشتریان نیز همیشه در حال تحولاند و نیازها و رفتارشان تغییر میکند؛ بنابراین یادگیری کارآمدترین تکنیک های افزایش فروش که از دل جدیدترین متدهای بازاریابی استخراج شده باشد، میتواند ورق بازی کسبوکار را به نفع شما برگرداند.
علاوهبراین، در دنیای وسیع متدها و راهکارهای افزایش فروش مختلفی وجود دارند که هیچگاه قدیمی نمیشوند. فراگیری این روشها برای هر کارشناس فروش یا کسبوکاری که میخواهد از قافله فروش عقب نماند ضروری است. در ادامه به منظور آموزش فروش چند تکنیک را بیان میکنیم که هم برگرفته از جدیدترین راه های افزایش فروش است و هم شامل کاربردیترین روشهایی میشود که همیشه جواب میدهند. پیش از آن به جمله زیر توجه کنید:
«اینکه بدون یادگیری بهترین روش های افزایش فروش وارد بازار شوید، مثل این است که بدون اتومبیل و با پای پیاده وارد بزرگترین مسابقه رالی قرن شوید؛ هیچ پیروزی در کار نیست، فقط میتوانید تماشاگر موفقیت دیگران باشید»
۶ تا از بهترین تکنیک های افزایش فروش حضوری

اگر در کسبوکاری هستید که به فروش حضوری متکی است، میدانید که تأثیرگذاری عالی بر مشتریانتان چقدر مهم است. چه در حال فروش یک محصول باشید و چه بخواهید یک خدمت را عرضه کنید، نحوه برخورد و تعامل شما با مشتریان بالقوه میتواند تفاوت چشمگیری در میزان فروشتان ایجاد کند. در این بخش، ما برخی از موثرترین عوامل افزایش فروش حضوری را به شما آموزش میدهیم. تمام این تکنیک ها مبتنی بر درک نیازهای مشتری است. با تسلط بر نکات و تکنیکهای مهم پیشرو، فروش دیگر کار سختی نیست؛ پس بیایید به دنیای فروش حضوری برویم!
۱- ایجاد ارتباط و شناسایی نیازهای مشتری
یکی از مهمترین روش های افزایش فروش به صورت حضوری ارتباط و شناسایی نیازهای مشتری است؛ باید با مشتری خود ارتباط برقرار کنید و نیازهای او را درک کنید. از خوب گوش دادن برای جمعآوری اطلاعات در مورد آنچه که مشتریان به دنبال آن هستند و چرا به آن نیاز دارند استفاده کنید. فقط به فروش فکر نکنید، به این فکر کنید که چطور به مشتری کمک کنید. به آنها نشان دهید که خواستهشان را درک میکنید و سپس راهحلهایی ارائه دهید که به خوبی آن نیازها را برآورده کند.
۲- نشان دادن ارزش
یکی از راهکارهای فروش موفق نشان دادن ارزش است. زمانی که درک خوبی از نیازهای مشتری خود داشتید، وقت آن است که ارزش محصول یا خدمات خود را نشان دهید. مزایا و ویژگیهایی را برجسته کنید که به مشتری شما کمک میکند مشکل خود را حل کند و به اهدافش دست یابد. از داستانها، توصیفات و دادهها برای نشان دادن درستی ادعای خود استفاده کنید و نشان دهید که محصول یا خدمات شما بهترین انتخاب است.
۳- ایجاد حس فوریت
اکنون زمان ایجاد حس فوریت است. به مشتری خود دلیلی بدهید که به جای بعدا، همین حالا اقدام کند. میتوانید این کار را با ارائه یک تخفیف محدود، برجسته کردن کمبود (مثلاً بگویید فقط تعداد کمی در انبار موجود است) انجام دهید؛ همچین میتوانید حس فوریت که از بهترین ایده های فروش موفق است را با تاکید بر عواقب عدم اقدام ایجاد کنید. به عنوان مثال بگویید: «ممکن است این محصول دیگر وارد نشود، یا با چنین قیمتی در دسترس نباشد»
نکته مهم: نه در این روش و نه در هیچ روش دیگری نباید دروغ بگویید، زیرا اعتماد مشتری از دست میرود. تمام مثالهایی که در این بخش زده شد و در بخشهای دیگر هم نمونه آنها را میبینید فقط نشان میدهند که روی کدام واقعیتها باید تاکید کرده و آنها را برجسته نمایید. حرفهایها ایجاد حس فوریت را یکی از موثرترین روش های افزایش فروش میدانند، اما دروغ را بدترین کار ممکن.
۴- برای مخالفت ها آماده باشید
علاوه بر یادگیری انواع روش های افزایش فروش باید برای مخالفتها و نگرانیهای مشتری خود نیز آماده باشید. به ایراداتی که آنها وارد میکنند به دقت گوش دهید و با راهحلهای منطقی و قانع کننده به سراغشان بروید. به خاطر داشته باشید که اعتراضها اغلب نشانه علاقه هستند، بنابراین اگر مشتری شما نگرانیهایی را مطرح میکند اصلا ناامید نشوید. یکی از روش های کاربردی برای افزایش فروش این است که درک درستی از مخالفتهای مشتری داشته باشید؛ یعنی تشخیص دهید چه زمانی نگرانی مشتری بیشتر شبیه بهانه آوردن است و چه زمانی او تردید دارد. اگر مشتری تردید داشته باشد شک نکنید با چند پاسخ درست به خریدار تبدیل میشود.
۵- سنگ بنای یک رابطه بلند مدت را درست بگذارید
وقتی کار مشتری در فروشگاه تمام شد، کار شما تازه شروع میشود. وقتی در حال بررسی روش های افزایش فروش هستید، باید دقت کنید کسی که از شما خرید میکند، یعنی محصولتان را مطابق نیاز و سلیقهاش یافته و به آن علاقه دارد. در اینجا شما میتوانید با استفاده از یکی از راهکارهای فروش موفق یعنی دریافت شماره تلفن مشتری از طریق روشهای گوناگون مانند خرید دستگاه ذخیره شماره موبایل، او را به یک مشتری دائم تبدیل کنید. برای این کار فقط کافی است در مناسبتها، اعیاد یا هنگام شارژ مجدد محصولات از او، برای خرید مجدد دعوت کنید. اگر کالای شما مصرفی است، زمان مناسب برای ارسال چنین پیامی شاید زمانی باشد که شما به صورت حدودی تخمین میزنید که مشتری کالای شما را به طور کامل مصرف کرده است.
۶- روی رفتار و زبان بدن خود کار کنید
شاید باورش سخت باشد، اما این مورد یکی از مهمترین عوامل افزایش فروش به صورت حضوری است. لباس پوشیدن حرفهای میتواند به شما کمک کند تاثیر اولیه خوبی بر مشتریان خود داشته باشید. هنگامی که یکپارچه و شیک به نظر میرسید، مشتری میفهم که شما تجارت خود را جدی میگیرید، متعهد هستید و به ارائه خدمات باکیفیت اهمیت میدهید. زبان بدن و تماس چشمی از مهمترین عوامل اثر بخشتر کردن روش های افزایش فروش حضوری هستند. این موارد اعتماد به نفس شما را به مشتری منتقل کرده و به او اطمینان خاطر میدهد. پس راست بایستید، حالت بدن خود را خوب حفظ کنید و از حرکات دست برای تأکید بر ویژگیهایی که نام میبرید استفاده کنید. با مشتری خود ارتباط چشمی برقرار کنید تا نشان دهید که درگیر مکالمه هستید و بر نیازهای او تمرکز کردهاید.
۷ تا از بهترین راه های افزایش فروش اینترنتی

در دنیای دیجیتال امروزی، حضور آنلاین قوی برای کسبوکارها، با هر اندازهای که باشند، ضروری است. با این حال، صرفا داشتن یک وبسایت یا اکانت در رسانههای اجتماعی برای افزایش فروش کافی نیست. برای کسب موفقیت در فروش آنلاین باید بر روش های افزایش فروش آنلاین مسلط باشید؛ همچنین باید یک استراتژی داشته باشید که از تمام فرصت های دیجیتال استفاده کنید. راههای افزایش فروش اینترنتی در بستر آنلاین فراوان هستند؛ برخی از آنها عبارتاند از: بهینهسازی وبسایت برای موتورهای جستجو، استفاده از پتانسیل بازاریابی رسانههای اجتماعی و ارائه تبلیغات و تخفیفات ویژه. در این قسمت برخی از موثرترین تکنیک ها را برای افزایش فروش آنلاین و رشد کسبوکارتان بررسی میکنیم.
۱- محصولات را با توجه به داده های مشتریان به آنها پیشنهاد دهید
در اولین مورد از روش های افزایش فروش به صورت اینترنتی باید دادههای مشتریان را تجزیه و تحلیل کنید تا بتوانید محصولات را بر اساس سابقه مرور، سابقه خرید و ترجیحات آنها پیشنهاد کنید. برای انجام این کار موارد زیر را در نظر بگیرید.
● اولین قدم در ارائه پیشنهادات هوشمندانه بر اساس نیاز هر فرد، جمعآوری دادههای مشتریان است. این کار را میتوانید با بررسی تاریخچه خرید آنها انجام دهید؛ مثلا به مشتریانی که از داروخانه شما فقط لوازم آرایشی میخرند، فقط تبلیغات لوازم آرایشی را نشان دهید. سادهترین راه انجام این کار، گروهبندی شماره تلفن آنها بر اساس دستهبندی مختلف محصولات است.
مثال: گروه «لوازم آرایشی» – گروه «محصولات پوست و مو» – گروه «مکملهای بدنسازی». سپس بر اساس سبد خرید مشتری، هر کدام را در یکی از این گروهها دسته بندی کنید و بعدها تبلیغات مربوط به همان دسته را برایشان (به صورت ایمیل، پیامک و غیره) ارسال کنید. بخاطر داشته باشید روش های افزایش فروش از طریق آنالیز دادههای مشتریان بسیار زیاد و البته کارآمد هستند.
● پس از جمعآوری داده، باید از ابزارهای تجزیه و تحلیل برای شناسایی الگوها و روندها استفاده کنید. به دنبال یک سری نقاط مشترک در رفتار مشتری باشید. مثلا به این موارد توجه کنید: محصولاتی که مشتریان اغلب با هم میخرند یا اقلامی که تمایل دارند در فصول یا زمانهای خاصی از سال بخرند.
۲- وبسایت خود را برای تلفن همراه بهینه کنید
به منظور اثربخشتر کردن اجرای روش های افزایش فروش اینترنتی بایستی به بهینه سازی وبسایتتان توجه داشته باشید. بهینهسازی برای موتور جستوجو یا همان سئو، باعث میشود وقتی مشتری عبارتی را در مورد کسبوکار شما جستوجو میکند، موتور جستوجو وبسایت شما را در پیشنهادهای اولیه خود بگنجاند. نکته مهم اینجا است مطمئن شوید که وبسایتتان حتما برای «موبایل» بهینه شده و به سرعت در همه دستگاهها باز میشود؛ چراکه گوشی تلفن همراه امروزه عصای دست هر مشتری است و شما باید این موضوع را درک کنید. این اقدام یکی از بهترین راه های افزایش فروش اینترنتی است.
۳- از اینفلوئنسرهای هدفمند در شبکه های اجتماعی استفاده کنید
یکی از پرکاربردترین راهکارهای افزایش فروش کمک گرفتن از اینفلوئنسرها است. شما میتوانید با اینفلوئنسرهای مرتبط در حوزه کاری خود تماس بگیرید و از آنها بخواهید تا محصولات یا خدمات شما را برای دنبالکنندگانشان تبلیغ کنند. این میتواند به شما کمک کند تا به مخاطبان جدیدی دسترسی پیدا کنید که هدفمند هستند. ایده های خلاقانه برای جذب مشتری در شبکه اجتماعی وقتی حسابی جواب میدهد که به بهترین فرد ممکن نشان داده شود. به این مثال دقت کنید:
شما یک ویدئو تبلیغاتی خلاقانه در مورد خدمتتان که «کاشت مو» است آماده کردهاید و آن را به دست اینفلوئنسرهای آرایشگر میسپارید تا در صفحه خود منتشر کنند. دنبال کنندگان آنها افرادی هستند که به موهای خود اهمیت میدهند و به پیشنهادی که نقصهای مو و ظاهر آنها را رفع کند توجه میکنند. بهاینترتیب شما یکی از ایده های فروش موفق را به درستی پیادهسازی کردید. در صورتی که اگر این تبلیغ را در صفحه یک اینفلوئنسر مربوط به بازیهای ویدیوئی منتشر میکردید، نتیجه چندانی دریافت نمیکردید. روش های افزایش فروش، همیشه به دقت کافی برای هدفمند بودن نیاز دارند.
۴- روی مزیت ها تاکید کنید
ارائه پیشنهاداتی مثل ارسال رایگان و امکان مرجوع کردن کالا از نمونه روش های افزایش فروش با تکیه بر مزیتها است. ممکن است رقبایتان محصولی به کیفیت مشابه محصولتان داشته باشند و در ویژگیها شبیه شما باشند؛ در این شرایط «مزیتها» به کمکتان میآیند؛ در واقع شما ارزشی خلق میکنید که رقبایتان ندارند.
۵- جنس تان را جور کنید!
یکی از راهکارهای افزایش فروش که انقلابی در میزان سود شما ایجاد میکند، فروش تکمیلی یا جور بودن کالا است؛ مثلا اگر یک فروشگاه اینترنتی کفش دارید، کالاهایی همچون واکس، پاشنهکش و بند کفش به خوبی فروش میروند. به طور کلی باید فروش تکمیلی خود را حول محور نیازهای مشتری تنظیم کنید. بررسی کنید که مشتری در کنار محصول اصلی شما ممکن است به چه چیزهای دیگری نیاز داشته باشند و تمام آنها را در دسترس قرار دهید.
۶- فرآیند پرداخت را ساده کنید
هیچ کس از وبسایت یا پیج سوشال مدیایی که فرایند پیچیدهای برای پرداخت دارد خرید نمیکند. یک فرآیند پرداخت پیچیده یا طولانی میتواند مانع بزرگی برای ثبت خرید باشد. با سادهسازی فرآیند و آسانتر کردن آنها برای مشتریان میتوانید احتمال رها شدن سبد خرید را کاهش دهید و تعداد کلی فروش را افزایش دهید. در میان روش های افزایش فروش اغلب افراد به این مورد توجهی نمیکنند و تمرکز خود را بر موارد دیگری مانند تبلیغات میگذارند؛ غافل از اینکه همین مورد که به نظر ساده میرسد باعث رشد بسیار زیاد میزان فروش میشود.
۷- از تایید اجتماعی استفاده کنید
عقاید و اعمال دیگران میتواند بر رفتار ما تاثیر داشته باشد. با نمایش نظرات مثبت، توصیفات مشتریان راضی از محصول خود یا محتوای تولید شده توسط آنها استفاده کنید. با این کار میتوانید اعتماد و اعتبار را در بین مخاطبان خود ایجاد کنید و احتمال فروش را افزایش دهید. تایید اجتماعی یکی از روش های کاربردی برای افزایش فروش است که بازاریابان حرفهای از آن استفاده میکنند و وقت زیادی را صرف آن میکنند؛ چون تاثیرش را درک کردهاند.
۶ مورد از بهترین تکنیک های فروش تلفنی
فروش تلفنی میتواند راهی بسیار موثر برای دستیابی به مشتریان بالقوه و تبدیل آنها به خریدار باشد؛ اما برای موفقیت در این کار باید به روش های افزایش فروش به صورت تلفنی که شامل تکنیک های خاصی است، توجه کنید. با تسلط بر هنر فروش تلفنی و استفاده از تکنیکهای اثباتشده آن، میتوانید اعتماد ایجاد کنید، بر مخالفتها غلبه کنید و فروش بیشتری را از طریق تلفن تجربه کنید و در نهایت سود خود را افزایش دهید؛ بنابراین اگر منتظر یک فروش بیش از حد در کسبوکار خود هستید، تکنیکهای زیر را یاد بگیرید.
۱- برای تماس آماده شوید
قبل از برقراری تماس برای فروش، در مورد مشتری خود تحقیق کنید و یک اسکریپت فروش یا طرح کلی از نکات کلیدی که میخواهید پوشش دهید تهیه کنید. این میتواند به شما کمک کند در طول تماس متمرکز باشید و اعتماد به نفس خود را حفظ کنید. اسکریپت فروش شامل همه سوالها و پیشبینی جوابهای احتمالی مشتریان است و باید آن را طوری آماده کنید که به مقصد فروش منتهی شود. توجه داشته باشید فروش تلفنی به عنوان یکی از بهترین روش های افزایش فروش سالها است که مورد استفاده بازاریابان قرار گرفته است.
۲- ایجاد رابطه
ایجاد ارتباط با مشتری برای اعتمادسازی و افزایش اعتبار شما پیش او بسیار مهم است. در این صورت یکی از بهترین روش های افزایش فروش میتواند شروع تماس با یک احوالپرسی دوستانه باشد. این کار گارد مشتری را پایین میآورد و او را به ادامه مکالمه تشویق میکند.
۳- به طور فعال گوش کنید
گوش کردن فعال به گوش کردنی میگویند که شما طی آن به صورت دقیق نیازها و نگرانیهای مشتری را درک کنید، نه این که فقط آنها را بشنوید و باز حرف خودتان را بزنید. این مورد از روش های نوین فروش است که بازاریابان امروزی به آن توجه زیادی میکنند. شناخت دقیق نیازها و نگرانیهای مشتری میتواند به شما کمک کند تا برنامه خود را تنظیم کنید و راهحلهایی ارائه دهید که متناسب با نیازهای آنان باشد.
۴- فواید را برجسته کنید
به جای ویژگیها، بر روی فواید محصول یا خدمات خود تمرکز کنید. تاکید کنید که چگونه پیشنهاد شما میتواند به مشتری کمک کند تا مشکلات را حل کند یا به اهداف خود دست یابد. به فرض اگر یک لپتاپ ۱۵ اینچی را میفروشید، به جای بیان سایز آن و سایر ویژگیهایش از فایده دستگاه حرف بزنید؛ به طور مثال بگویید که سایز این لپتاپ مناسب برای تماشای فیلم است و چشم را خسته نمیکند. به این ترتیب شما کاری کردهاید که مخاطب فایده نهایی هر ویژگی را درک کند و این یکی از بهترین روش های افزایش فروش است.
۵- به اقدام دعوت کنید
بدون ترس، پس از اینکه تمام نگرانیهای مشتری را رفع کردید، او را به خرید یا اقدام مورد نظر خود دعوت کنید؛ این اقدام میتواند تنظیم یک جلسه ملاقات باشد. درخواست فروش یک مرحله مهم در فرآیند فروش است. از زبان متقاعد کننده استفاده کنید و مشتری را به تصمیمگیری دعوت کنید.
۶- پیگیری را فراموش نکنید
یکی از مهمترین تکنیکهای افزایش فروش پیگیری است. پس از گذشت یک مدت تخمینی برای این که مشتری فکرهایش را بکند، دوباره با او تماس بگیرید. این میتواند به افزایش احتمال فروش در آینده کمک کند. اگر شما افراد را فراموش کنید، بیشک آنها نیز فراموشتان میکنند.
۵ روش فروش از طریق باشگاه مشتریان
ایجاد یک باشگاه مشتریان و برنامه وفادارسازی یکی از روش های افزایش فروش از طریق تکرار خرید مشتری است. در پاسخ به افرادی که از خود میپرسند باشگاه مشتریان چیست میتوان گفت با ارائه تخفیفها، جوایز و سایر مشوقهای انحصاری، میتوانید روابط قوی با وفادارترین مشتریان خود ایجاد کنید و آنها را به خرید مجدد تشویق کنید. این کار در نهایت باعث رشد درآمد و افزایش ارزش طول عمر مشتری خواهد شد.
این یک واقعیت انکارناپذیر است که هزینه جذب مشتری جدید، بسیار بیشتر از هزینه حفظ مشتریهای قدیمی و تشویق به تکرار در خرید آنها است. کسی که قبلا از شما خرید کرده و یک بار نشان داده که به محصول شما نیاز یا علاقه دارد، باز هم میتواند این کار را بکند. او به خوبی محصول شما را میشناسد، از آن استفاده کرده و راضی کردنش برای خرید، هزینه پایینتری دارد نسب به فردی که اصلا با محصولتان آشنا نیست. در ادامه با استراتژی افزایش فروش و تکنیک های کاربردی فروختن از طریق باشگاه مشتریان آشنا میشوید.
۱- ارائه تخفیف های انحصاری به مشتریان وفادار
تخفیفهای انحصاری یکی از روش های افزایش فروش است که توسط کسبوکارهای مختلف برای افزایش وفاداری مشتری و بالا بردن فروش استفاده میشود. با ارائه تخفیفات انحصاری برای محصولات یا خدمات خود به اعضای باشگاه مشتریان، حس خاص بودن را منتقل میکنید؛ همچنین باعث میشوید در آنها حس قدردانی ایجاد شود که بسیار در تشویق به خرید مجدد موثر است.
این یکی از تکنیک های افزایش فروش فروشگاه زنجیره ای است که برای انجام آن باید ابتدا محصولاتی که میخواهید تخفیفهای انحصاری را برایشان ارائه دهید مشخص کنید؛ سپس یک تبلیغ خوب و موثر که حاوی پیام ارزشمند شما برای مشتریان همیشگیتان باشد را آماده کنید. موارد زیر نمونههایی از این تبلیغ هستند که میتوانید یکی از آنها را برای مشتریان خود پیامک کنید.
● ۲۰ درصد تخفیف مخصوص مشتریان همیشگی روی تمام کالاها، فقط با ارائه کارت باشگاه مشتریان
● مشتریان ویژه و همیشگی، یکی بخرید دوتا ببرید!
۲- سیستم پاداش راه اندازی کنید
یکی دیگر از بهترین روش های افزایش فروش از طریق باشگاه مشتریان، راهاندازی سیستم پاداش است. یک سیستم امتیازدهی را پیاده سازی کنید که به اعضا این امکان را میدهد به ازای هر خریدی که انجام میدهند امتیاز خاصی را دریافت کنند؛ سپس آن امتیازها را برای تخفیف، استفاده از محصولات رایگان یا سایر جوایز اختصاص دهید.
۳- پیشنهادات شخصی شده بدهید
از دادهها و تجزیه و تحلیلها برای ایجاد پیشنهادات و توصیههای شخصی برای هر مشتری بر اساس سابقه خرید و ترجیحات او استفاده کنید. به طور مثال میتوانید تمام خریدهای مشتری را در پروفایل خود او ثبت کنید و به مرور ببینید که او به چه مواردی علاقه دارد. سپس میتوانید تخفیفهای مخصوص خود او را ترتیب دهید و برایش ارسال کنید.
۴- دسترسی زود هنگام به محصولات جدید
دسترسی زودهنگام به محصولات یا خدمات جدید را به اعضا باشگاه پیشنهاد دهید. این میتواند باعث شود آنها احساس ارزشمندی کنند و نسبت به فروشگاه یا برند شما احساس تعلق پیدا کنند. پس همیشه قبل از هر کسی و هرجایی، اطلاع از شارژ محصولات جدید را به گوش مشتریان قدیمی برسانید.
۵- برنامه ای برای سود یا «پاداش معرفی» راه اندازی کنید
یکی دیگر از ارزشمندترین روش های افزایش فروش این است که به اعضای باشگاه برای معرفی دوستان یا اطرافیانشان به کسبوکار شما پاداش دهید. این اقدام میتواند به جذب مشتری جدید بدون هزینه زیاد کمک کند.
۵ تکنیک افزایش فروش در بازاریابی پیامکی
امکان ندارد از روش های افزایش فروش حرف بزنیم و به بازاریابی پیامکی اشاره نکنیم. اساماس مارکتینگ روشی قدرتمند و موثر برای ارتباط با مشتریان و حتی دستیابی به فروش بیش از حد و حتی غیرمنتظره است. با استفاده روزافزون از دستگاههای تلفن همراه، پیامکها به بخشی ضروری از هر استراتژی بازاریابی جامع تبدیل شدهاند. این روش به کسبوکارها اجازه میدهد پیامهای هدفمند و شخصیسازیشده را مستقیما و بدون واسطه به دستگاههای تلفن همراه مشتریان خود ارسال کنند؛ این راهی سریع و آسان برای برقراری ارتباط با آنها از طریق تبلیغات، ارائه پیشنهادات ویژه و مواردی دیگر است.
یکی از مزایای کلیدی و هیجانانگیز بازاریابی پیامکی، نرخ بالای باز شدن پیامک توسط مخاطبین است. برخلاف سایر اشکال بازاریابی مانند ایمیل، پیامکها تقریبا همیشه توسط گیرنده باز شده و خوانده میشوند. این امر، بازاریابی پیامکی را به روشی فوقالعاده مؤثر برای اطمینان از دیده شدن پیام شما توسط مخاطبان هدف تبدیل میکند؛ این یعنی فرصتی برای رشد چشمگیر کسبوکار.
۱- ارسال پیامک شخصی سازی شده
پیامکهای شخصیسازی شده که شامل نام گیرنده یا سایر اطلاعات مربوط به مشتری میشود، میتواند شانس خواندن و اقدام به عملی که در پیام به آن اشاره شده را افزایش دهد.
۲- تبلیغات با تاریخ انقضاء
یکی از روش های افزایش فروش با ارسال پیامک، بهرهگیری از تبلیغاتی است که تاریخ انقضاء دارند. در این پیامها میتوانید فروش ویژهای را معرفی کنید که فقط برای یک هفته یا چند روز فعال هستند. اغلب جشنوارههای مناسبتی مانند اعیاد در این دسته قرار میگیرند. بخاطر داشته باشید که حتما یک مزیت خوب مانند تخفیف یا ارسال رایگان را در این جشنوارهها بگنجانید.
۳- ارسال پیامک خودکار
پیامهای خودکار، مانند پیامهای خوشآمدگویی یا تأیید سفارش، میتوانند تجربه خوبی برای مشتری فراهم کنند و به ایجاد اعتماد و وفاداری او کمک کنند. این یکی از عالیترین روش های افزایش فروش است که نتایجش شما را شگفتزده میکند. تکنیک ارسال پیامک خودکار شامل استفاده از پیامهای از پیش نوشته شده برای برقراری ارتباط خودکار با مشتریان است. به طور مثال اگر مشتری شما خدماتی را دریافت کرده که به صورت ماهانه باید تمدید شوند، میتواند یک روز پیش از اتمام این دوره، به آنها پیامک خودکار بزنید. این پیام از قبل تنظیم شده تا در تاریخهای مشخصی برای مشتری شما ارسال شود. این کار از روش های نوین فروش در دنیای امروز محسوب میشود.
۴- پیام ها را کوتاه و مفید ارسال کنید
اساماسهای خود را کوتاه و دقیق نگه دارید، مهمترین اطلاعات را برجسته کنید و یک «دعوت به اقدام» مناسب را انتهای آن قرار دهید. هر چه پیام شما وضاحتر باشد و کمتر به حاشیه رفته باشد، احتمال اقدام مشتریان افزایش پیدا میکند. در واقع بسیاری از آنها همان لحظهای که اعلان پیام را دریافت میکنند و نگاهی به آن میاندازند، اگر ببینند که طولانی است، حتی آن را نمیخوانند.
۵- به زمان ارسال پیام توجه کنید
یکی از اقدامات مهم قبل از بهکارگیری هر یک از روش های افزایش فروش توجه به رفتار و خصوصیات مشتری است؛ در مورد بازاریابی پیامکی هم این قضیه صادق است. عادت رفتاری مشتری خود را به خوبی بشناسید و بر اساس آن اقدام کنید. مثلا اگر مشتری هدف شما، کارمند است، شاید ساعت ۴-۶ بعداز ظهر که در حال ترک محل کار خود است زمان مناسبی برای دریافت پیام شما باشد. این کاملا بستگی به عادات و خصوصیات رفتاری مشتریتان دارد. در زمان ارسال، فقط توجه به ساعت مهم نیست، بلکه باید به تاریخ هم توجه کنید. به طور مثال اگر یک مجموعه تفریحی یا مرکز خرید هستید، شاید تشخیص دهید که پنجشنبهها زمان مناسبی برای ارسال پیامتان است. همه چیز به رفتار مخاطبی بستگی دارد که قرار است جذبش کنید.
۲ نمونه از راهکارهای عملی افزایش فروش که کمتر کسی می داند
فروش میتواند یک کار چالش برانگیز باشد، اما نه زمانی که روش های افزایش فروش عملی را یاد داشته باشید. یکی از مهمترین چیزها این است که مخاطبان هدف خود را درک کنید و رویکرد فروش را با نیازها و ترجیحات آنها تنظیم کنید. در ادامه چگونگی افزایش فروش این تکنیک های عملی را به شما معرفی میکنیم.
۱- خدمات و پشتیبانی خود را به معنای واقعی بهبود دهید
ارائه خدمات عالی به مشتریان یکی از قطعیترین و عملی ترین روش های افزایش فروش است. در اینجا چند نکته مهم وجود دارد که به شما در این راه کمک میکند:
● پاسخ سریع: به سوالات مشتریان در اسرع وقت پاسخ دهید، چه از طریق ایمیل، تلفن یا رسانههای اجتماعی. مشتریان از توجه سریع قدردانی میکنند و این میتواند به ایجاد اعتماد و وفاداری آنها کمک کند. این مورد، به عقیده بسیاری از بازایابان حرفهای مهمترین مورد در میان راهکارهای عملی افزایش فروش است.
● آگاهی و دانش خود را بالا ببرید: در مورد محصولات یا خدمات خود آگاه باشید تا بتوانید به سوالات مشتریان با دقت و اطمینان پاسخ دهید. در ارائه یک پشتیبانی خوب به مشتریان فقط به این تکیه نکنید که چند نکته کلی را به آنها بگویید. نیازشان را دقیق بشناسید و برای یافتن پاسخ برای مشکل آنها زمان بگذارید.
● چند قدم فراتر بگذارید: خدمات استثنایی خود را فراتر از آنچه انتظار میرود ارائه دهید. این کار میتواند شامل ارائه توصیههای شخصی و انحصاری برای هر مشتری باشد. یک ایمیل یا تماسی کوتاه که حاوی راهحل مورد نیاز مشتری است را به او ارائه دهید. به طور مثال اگر مشتری در استفاده از محصول شما به مشکل خورده، با توجه به اطلاعاتی که از او در دست دارید یا از خودش میپرسید، چیزی را بگویید که متوجه شود شما به او اهمیت دادهاید. این یکی از بینظیرترین روش های افزایش فروش است؛ چون باعث میشود مشتری بارها از شما خرید کند.
● عذرخواهی کنید و اوضاع را اصلاح کنید: اگر مشکلی پیش آمد، صمیمانه عذرخواهی کنید و فورا مشکل را کنید، حتی اگر برای شما هزینهبردار است. این کار باعث تبدیل یک تجربه منفی به تجربه مثبت میشود و نه تنها اعتماد او را خدشهدار نمیکند، بلکه آن را تقویت هم میکند.
۲- از بازاریابی عصبی استفاده کنید
یکی از روش های هوشمندانه برای فروش بیشتر استفاده از تکنیک های بازاریابی عصبی است. در واقع بازاریابی عصبی مطالعه چگونگی واکنش مغز به محرکهای بازاریابی است. با درک اینکه مغز چگونه اطلاعات را پردازش میکند و تصمیم میگیرد، کسبوکارها میتوانند استراتژی های بازاریابی خود را برای ارتباط بهتر با مشتریان بهینه کنند. این اقدامات هوشمندانه یکی از کارآمدترین روش های افزایش فروش در قرن اخیر بوده است. چند تکنیک عملی در این مورد را در زیر بررسی کنید:
● از محرکهای احساسی استفاده کنید: افراد بر اساس احساسات تصمیم میگیرند؛ بنابراین استفاده از احساسات آنها میتواند یک ابزار بازاریابی قدرتمند باشد. برای برانگیختن احساسات مثبت در مشتریان خود از تصاویری که برانگیزاننده احساس خاصی در افراد باشد در تبلیغات یا در محیط فروشگاهتان استفاده کنید.
● پیام خود را شفاف برسانید: مغز به گونهای تنظیم شده است که پیامهای ساده را بر پیامهای پیچیده ترجیح دهد. از زبان واضح و مختصر در پیامهای بازاریابی استفاده کنید تا آنها را به یاد ماندنیتر و متقاعد کنندهتر کنید.
● از محرکهای بصری استفاده کنید: مغز اطلاعات بصری را بسیار سریعتر از متن پردازش میکند. از تصاویر و ویدیوهای جذاب در بازاریابی خود استفاده کنید تا توجه مخاطبان را به خود جلب نموده و تأثیر ماندگاری داشته باشید. چیزی را به آنها نشان دهید که در یک نگاه به مغزشان نفوذ کند و هیچوقت پاک نشود.
سخن پایانی
در انتها باید بگوییم که به حداکثر رساندن فروش هیچوقت کار سادهای نبوده است، اما ما همیشه در تلاشیم تا آن را برای شما آسانتر کنیم. با اجرای روش های افزایش فروش و تکنیک های اثبات شده، هر کسبوکاری میتواند به موفقیت دست یابد. ما در این مطلب چند تکنیک فروش موثر را مورد بحث قرار دادیم، که از دل آنها طرح هایی برای افزایش فروش بهدست میآید؛ از فروش تلفنی گرفته تا بازاریابی پیامکی مدرن و بازاریابی عصبی. با تمرکز بر ارائه خدمات عالی به مشتریان، استفاده از فناوری، ایجاد فوریت و توسعه روابط با مشتریان و راهاندازی باشگاه مشتریان شما هم میتوانید مانند هر کسبوکار موفق دیگری فروش و سود خود را به حداکثر برسانید.